Smärtgränsen är nådd?

Det är för många artiklar just nu och för mycket som händer. Vet inte vad jag skall börja någonstans. Därför kikar jag runt i olika bloggar istället. Debatten fortsätter med oförminskad styrka (se SvD)

Hittade hos Mary följande:

Någon frågade hur man kunde genomdriva en lag som medborgarna var emot. Svaret kom från Håkan Jevrell, statssekreterare i Försvarsdepartementet. ”Medborgarna är representerade i Riksdagen och det är där beslutet tagits och därmed har medborgarna sagt sitt”.

Visst, vi har en representativ demokrati, men betyder den verkligen att en regering får genomdriva precis vad som helst. Har inte medborgarna ens rätt att säga sitt… och JAG som inte har röstat på alliansen. Får inte jag heller säga mitt då? Har vi fått yttrandeförbud?

Dessutom kan man fråga sig om det var medborgarnas vilja eller partipiskan som genomdrev beslutet.

Nej, men nu får de väl ändå ge sig!

Denna lag var inte uppe i valrörelsen. De gick inte på val med den frågan. Så om medborgarna är emot, så bör de nog lyssna ändå. Kan de överhuvudtaget räkna med att sitta kvar efter år 2010, när kanske en hel del skulle tycka det vore bra om de avgick redan idag.

Det är ungefär som när Maud Olofsson säger att debatten skall ske i riksdagen. Jahapp!

Jag tycker det är märkligt att en regering som förlorat så mycket i förtroende kan sitta kvar. Och det har jag sagt tidigare också. Var går smärtgränsen?

Kan man verkligen genomdriva en lag som majoriteten är emot, genom att hänvisa till den representativa demokratin. Borde man inte hejda sig och fråga sig vart de är på väg.

Uppdatering

Precis sett hos Mary att Oscar Swartz fått Nyhetspriset 2008. GRATTIS!

Foto: Oldenburg – se här

Swartz la en kommentar i min blogg en gång, vilket kändes roligt, att ha skrivit något som han ville kommentera.


One thought on “Smärtgränsen är nådd?

  1. Pingback: Grattis Oscar!

Kommentera

