Tur att folket (bloggosfären) finns


Dåligt pålästa riksdagsmän (se Expressen), vilket betyder att det saknas tillräcklig kunskap när de fattar beslut. Man följer oftast gruppledarna och partilinjen. Inom utbildningsområdet har många förslag gått igenom som tyder på okunnighet. Jag drar mig för att kalla andra okunniga speciellt om det handlar om att de står för en annan åsikt. Därför har jag försökt förklara besluten och det dom går ut med som att de har dåliga rådgivare. Men mycket har inte gått ihop av alla de förslag och beslut som alliansen har tagit under de här fyra åren.

Men nu framkommer att de t.o.m. i en så stor och viktiga fråga, saknar kunskaper om vad FRA är och vem som är uppdragsgivare, t.ex. SÄPO. De är helt enkelt dåligt pålästa.

Men då är det väl tur att bloggosfären finns med pålästa bloggare som kan starta igång och driva det här – Se SvD

Och fortfarande är det fler riksdagsmän som undrar om de verkligen tagit rätt beslut. Kanske är det så att vi Folket måste hålla koll på våra riksdagsmän, när de inte har ordentligt koll. Göran Pettersson betonade ju till och med i sin podradio att riksdagsmännen är och skall vara lekmän. Riksdagen skall ju hålla koll på regeringen och då får folket hålla kolla på riksdagen.

Men om vi skall hålla koll på våra riksdagsmän måste vi kunna kasta av oss våra bagage av partipolitiska värderingar. En värdefull läxa för en del av oss, tror jag. Viktigt är också att många i bloggosfären kan kämpa för en fråga oavsett partisympatier. För oavsett partifärg har vi någonting gemensamt – vi vill ha demokrati, yttrandefrihet och vårt privatliv ifred.

Jag tror att politik alltför mycket handlar om att bara lyssna på sina egna. Ett tips till Alliansen, lyssna även på oppositionen och se det inte bara som valstrategi.

För min egen del har jag dragit mitt lilla strå till stacken ihop med liberaler och moderater, trots att jag står långt ifrån deras värderingar i vanliga fall. Börjar dock bli lite trött, men ger inte upp för all framtid. Men lika engagerad kommer jag nog inte vara några veckor framöver. Väntar på ett inlägg från en gästbloggare, men han har semester för tillfället. Och debatten tar inte slut än.

Kommentera

