Busstrejk drabbar turister

Turisterna kommer till en stad utan bussar (se SvD). Det blir besvärligt anser en del. Svenska turister från andra städer knotar nog. Men utländska turister tar nog saken som den är. Så många strejker som jag har drabbats av i Athen har vi inte haft under 40 år eller så. Det är den ena strejken efter den andra och nästa alla har en tendens att stoppa upp trafiken.

Men man tar sig dit man skall med apostlahästarna. Det är inte mer med det.

Åkte förresten t-bana igår och det var inte speciellt mycket folk, turister, lediga och mycket trevliga människor i vagnarna och hundslagsmål och en tysk turist som höll på att slå sig sönder och samman när han ramlade av stolen och höll på att slå huvudet i golvet om jag inte tagit emot honom, samtidigt som en i sällskapet höll emot åt andra hållet.

Värre är det för dem som skall till jobbet. De är beroende av att komma fram och i tid.

Om jag stödjer strejken? De flesta verkar inte göra det om man skall tro den undersökning som SvD har. Vet inte, men deras nattvila stödjer jag. Självklart att de skall vila ordentligt. Jag har åkt buss så många gånger med bussförare som inte verkat ha sovit ordentligt och det har varit ibland med livet som insats.

Det är väl en säkerhetsfråga, som nog arbetsgivarna skall ta på allvar. För övrigt är jag inte så insatt. Men jag tror inte turisterna bryr sig. De är nog mest intresserade av vad som finns på vägen till och ifrån. Förresten, kan man väl inte fördöma ett annat lands befolkning för att vilja få bättre arbetsvillkor. Det är ju dom som skall leva där.

Fast ibland kan det ställa till det!

Kommentera

