Närvarorapportering på nätet?

Vet inte riktigt vad jag skall tycka om att man lägger ut gymnasieelevers närvaro på nätet, även om det är lösenordsskyddade sidor. (se SvD)

Man vill att föräldrarna skall veta direkt om någon skolkar. Och ofta kan lärarna skriva in närvaron direkt så föräldrarna kan gå in och se var deras barn befinner sig någonstans. Vilken lektion de är närvarande på.

Detta har förenklat för lärare och för föräldrarna.

Men det går inte att bortse att det är ännu ett led i en ökning av övervakningen i vårt samhälle. Och att man tror att detta är metoden. Det finns många andra metoder man kan använda sig av om man vill stävja skolket. Ofta visar sig övervakning inte ha någon bestående effekt, inte heller så stor.

Ursprungliga skälet till att vi införde detta var för att minska ogiltig frånvaro, men det har inte påverkat skolk så mycket som vi trodde, berättar Peter Lyth.

Nej, och ofta är det så… effekten är inte så stor som man tror. Däremot lär sig människor annat istället.

Vet inte vad jag skall tycka om det? Fast jag tycker ändå … men jag gillar det helt enkelt inte. Det är en sådan systematiserad övervakning av andra människor att man till slut börjar undra varför alla har ett sånt stort behov av att kontrollera andra. Måste man veta exakt var någon befinner sig, gör eller att någon sköter sig. Kan man inte lita på varandra istället, tills man upptäcker att det inte går. Varför förutsätter man att alla är potentiella skolkare och att man måste införa system för att kolla upp detta.

Ibland undrar jag om inte närvaroplikten i sig själv är viktigare än allt annat. Vad man sen gör när man är närvarande verkar vara sekundärt.

Samtidigt, så för jag också närvaro, men den lämnas aldrig in … Jag använder den endast i samband med min bedömning av studentens prestationer eftersom de gör mycket i studentarbetslag som de skall rapportera om då vi träffas. Och det skulle ta emot att behöva registrera den.

Annonser

6 reaktioner på ”Närvarorapportering på nätet?

  1. Vi inom gymnasieskolan ska ”lära” (tycker inte om ordet) eleverna att bli unga vuxna, ta ansvar för sig själva m.m. Till ”vår” hjälp har vi en uppsjö av människor, bl.a. föräldrarna som är den viktigaste faktorn. Genom att lägga ut elevernas frånvaro på nätet, så uppnår man en massa saker, dock inte det som är målet; nämligen att öka närvaron. Det man uppnår är: väcka misstor hos eleverna, man tar ifrån eleven möjlighet att förklara sin frånvaro och man minskar kontakten med föräldrarna som borde ökas, plus att man kommer ifrån dialogen med elevhälsans personal. Även när sen eleven fyllt 18 år och man enligt lag är skyldig att fråga eleven om tillåtelse att kontakta föräldrarna så fortsätter man lägga ut frånvaron #till allmän beskådelse”. Det är ett jävla otyg rent ut sagt, eleverna är i underläge gentemot lärare, föräldrar och personal redan nu i väldigt stor utsträckning, detta är ytterligare ett sätt att kränka elevernas integritet, jag skulle gärna se en anmälan till Skolverket för att se om detta är i linje med de styrdokument som styr skolans verksamhet, jag betvivlar det.

  2. Nej, det är inte i linje med styrdokumenten, som jag har tolkat dem. Problemet är att praxis är mer influerat av traditionen än av styrdokumenten. Det man följer i stor utsträckning i praxis är alltså gamla läroplaners rekommendationer och skall-satser, inte den nya. En hel del kan man relatera till Lgr62. Inte så mycket till Lpo94.

    Mycket som händer i skolan är inte i linje med aktuella styrdokument. Många tror ju att problemen i skolan beror på nya läroplaner och framför allt nya lärarutbidlningar. Men dessa har ju knappt fått någon möjlighet att sätta sig i någon högre utsträckning.

    Det är praxis man skall fokusera på och utvärdera tidigare läroplaner. Sen titta på det nya. Då förhindrar man att göra samma misstag.

    Det är inte enkelt att vara pedagog. Men man kan göra det enkelt för sig. Och det anser jag man gör när man inför övervakning istället för att utarbeta pedagogiska metoder och framför allt istället för att låta demokratin råda i högre utsträckning än nu.

    Man glömmer helt bort att titta på vilket lärande som sker.

  3. De flesta som arbetar i skolans värld har nte läst läroplanen sen dom slutade sin utbildning och tror att inget nytt har skett. Många vet inte ens om att de även ska följa kommunens skolplan som är ett tillägg till skollagen och LPO & LPF. Fler och fler skolor börjar införa kunskap i LPo & LPF som fortbildning för sin personal och det är gott. Vi håller ju på att få en revidering av skollag och gymnasieförordning nu och jag hoppas att fler ser till att bli uppdaterade i samband med detta.

  4. Nej, jag vet … det är många som inte läst den och inte heller följer den. Nyexade lärare gör ju det, men har inte så lätt att verka i enlighet med den på grund av praxis.

  5. Jag fattar inte varför media smäller upp det här så enormt NU? Vi har kunnat logga in och kolla av mellansonens närvaro sedan han började i gymnasiet – och det är två år sedan nu.
    Systemet de hänvisar till har redan funnits och är i drift. Vad schabblar de om?

  6. Men det är väl inte så konstigt att media gör det NU. Allt handlar ju om olika typer av övervakning… Alla blir mer uppmärksamma på alla typer av övervakning som sker i samhället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s