Ta eget ansvar

Tröttnar på politikers pajkastning. Det är inte vi som har gjort fel, det är ni. Nu är det vi som har gjort bra. Det ni har åstadkommit tidigare har ingen betydelse, även om det bara är två månader efter valet. Jag vet heller inte hur många gånger som det framkommit att Bodström stoppade själv förslaget därför att det inte värnade om vår integritet. Ändå får han skulden…

Per Gudmundsson rättfärdigar alliansens misslyckande på att oppositionen var likadan? som jag tolkar hans ledare idag. (se ledaren i SvD) Oppositionen går inte att lita på den heller. Var de så mycket bättre då? De är väl lika mycket hycklare än vad alliansen är? Men visst, diskutera vem som är den största hycklaren istället för att diskutera sakfrågan. Jag diskuterar helst sakfrågor.

Nej, men vad är det här – en lekstuga. Nepp, det var inte mitt fel, det var ditt? Ni var värre än vad vi är. Nehepp, det är inte vårt fel. Det var inte jag, det var dom?

Håller med Mary i sin analys – i vilken hon bl.a. tar upp att vi behöver samarbeta, inte bara valtala och skylla på andra, när det gäller vår integritet och andra frågor som vi faktiskt har gemensamt oavsett partifärg.

Jag är vänster i det mesta, men när det gäller att vi vill ha frihet ser jag inte att vänster- och högerfalangen skiljer sig åt. Vi kanske bara ser att frihet kan skapas på olika sätt. Låt oss ha den friheten att tycka det. Jag tror på att ökade rättigheter för den enskilda individen skapar frihet, medan andra menar att frihet inte har med rättigheter att göra, därför att det görs på bekostnad av andras frihet. Låt dem tycka så. Men vi är ändå överens om att vi vill ha frihet. Inte urholka den. Vi är också överens om att vi vill ha demokrati, inte urholka den.

Alliansen styr nu och vad än sossarna än har gjort, så är det alliansen som har ansvaret. Och de har tagit många beslut som ökat på medborgarnas missnöje. DET kan man inte skylla på den tidigare regeringen.

Kliv upp från sandlådan och börja samtala, ha äkta dialoger med folk och skippa den politiska retoriken för ett ögonblick. Vi skall ju ändå leva tillsammans i vårt samhälle. Varför skall vi då inte tillsammans försöka komma fram till att vissa värderingar skall råda, som vi ändå alla står för.

Och det är inte yngre som står mot äldre och det är inte vänster som står mot höger. Tänk om. Kliv ur den där lilla boxen och titta er omkring.

Jag anser att vissa liberala ideér är fullständigt vansinniga och totalt obegripliga att få att gå ihop. Inte minst visar min diskussion med Bloggelito detta, där han ser mig som en som inte vill ha demokrati. Medan jag inte förstår alls hur hans syn går ihop.

Men det hindrar mig inte från att kämpa för något tillsammans med liberaler som Bloggelito eller Mary eller andra, för något vi har gemensamt. Mary och jag har exempelvis liknande värderingar, men vi vill uppnå dem på olika sätt. Vi skulle inte kunna verka i samma parti. Men ändå samarbeta om FRA och annat.

Så Per Gudmundsson, det är väl utmärkt att även mp, s och v nu också värnar om den personliga integriteten om de nu inte visat detta tillräckligt tydligt tidigare. Varför inte säga – Toppen, istället för att dra upp massa gammalt. Även politiker kan nå insikt 🙂 Även om det kan vara svårt att tro ibland.

Demokrati kan vara att majoriteten styr, den kan vara representativ, men den kan också vara deltagande. Låt oss införa mer av den deltagande demokratin i Sverige. Det skulle alla tjäna på. Deltagande demokrati kräver samarbete med andra som inte har samma värderingar. Och då blir resultatet oftast någonting utöver respektives deltagare utgångspunkter. En del menar att detta tar alldeles för lång tid, men diskussioner om vissa saker tar ännu längre tid och speciellt trätor tar tid, för att inte tala om missnöjesyttringar.

Vad många politiker tycks ha missat är att man alltid kan förhandla om något när man upptäcker att alltför många är missnöjda med ett beslut eller såg att det inte höll. Det gör jag kontinuerligt inom mitt yrke och det fungerar utmärkt.

Kommentera

