Den tredje uppgiften och etik

Anders Mildner i Sydsvenskan tar upp problemet med den tredje uppgiften för universitet, och dess forskare och lärare. Update: Min pingback till Anders Mildner försvann under dagen. Det verkar inte som om han vill att man länkar till honom. Därför tar jag nu bort länkningen så kan ni söka själva om ni vill läsa hans utmärkta artikel med titeln Pyramid-rivning.

Jag har bloggat under min riktiga identitet, sen 2005 och en av de första kommentarer jag fick var från statsvetaren Stickan Ljunggren, som menade att fler lärare och forskare skulle börja blogga. Nu gick inte denna första blogg speciellt bra och jag var tämligen ensam om att blogga under mitt eget namn. Nu har allt fler lärarutbildare och studenter börjat blogga. Det är toppen anser jag. Och bra besökssiffror får de också.

Det finns ett problem. Om jag vill berätta om vad jag gör i mitt arbete, måste jag föra in mina studenter och mina kollegor i sammanhanget. Dessutom finns PUL och även om jag kan ge studenterna fingerade namn kan jag inte tala om vad vi gör, vad studenter säger eller tycker utan att det får konsekvenser. De kanske inte alls vill att jag tar upp diskussioner vi haft. Det här kommer störa mitt arbete eftersom de flesta av oss väger våra ord om vi vet att de kan komma in i en artikel, en blogg eller öht på internet. Vad kan jag ta upp i nästa blogginlägg. För mig är det en etisk fråga. Mina studenter och kollegor skall känna att de kan tala med mig om vad som helst utan att jag ens ger en vink om det till någon annan.

Däremot kan jag berätta om vad jag själv gör, hur jag förbereder mig och vilka böcker jag läser. Jag kan också skriva om det jag har kunskap om. (se Lektorio) Och jag kan tycka till om utbildningspolitik vilket jag gör i den här bloggen som privatperson. Jag kan även tala om mitt forskarämne eftersom jag är tämligen ensam om det, som pedagog (såvitt jag vet) – Platon och hans pedagogik på Lektorio. Har ingen professor i pedagogik som kan mer om just det jag har gjort.

Därför vill jag säga att det inte endast handlar om hierarkier inom universiteten som bidrar till att många av oss inte kan uppfylla tredje uppgiften. Åtminstonde om vi inte gör det som representanter för universitetet. Det kan bli svårt att använda bloggen som den är till för – spontana dagliga inlägg som inte behöver vare sig beläggas eller granskas av någon vetenskaplig ledare. Anders Mildner menar att vi skulle kunna blogga på våra egna villkor. Jag tror det är svårt.

Det finns mycket som jag vill men inte kan säga (och nu låter jag som FRA-Åkesson) just på grund av den etik vi alla lärare på vilken nivå det än är, omfattas av. Kanske är det också på grund av den, det så ofta blir missförstånd om det vi gör.

En reaktion på ”Den tredje uppgiften och etik

Kommentera

