Bara vissa röster skall höras

Ni vet jag skrev tidigare om Den tredje uppgiften och etik och länkade till Anders Mildner. Skrev även en kommentar på hans blogg om att min pingback var borta och att jag inte skulle länka mer då jag uppfattat att han inte ville att man gjorde det. Men så såg jag senare att andras pingback var kvar och att tidigare som jag länkat också var borttagna. Kommentaren har han också tagit bort. Och då blir jag nyfiken förstås. Vad beror då det här på?

Den artikel han skrev om Pyramid-rivning var väldigt intressant, men jag hade en del att tillföra, tyckte jag iaf. Att uppfylla den tredje uppgiften är inte sådär jätteenkelt. Och det är inte bara forskare med sitt ämne som skall uppfylla den, utan också lektorer. Är man lektor är man även forskare, (utom i undantagsfall). Jag tog det Anders Mildner skrev bokstavligen:

Om nu ALLA forskare började att jobba stenhårt med att uppfylla den tredje uppgiften genom att satsa på en platt tvåvägskommunikation med övriga samhället, ja, då skulle antagligen en hel del pyramider börja att falla på våra lärosäten. Exakt vad det skulle innebära hade det varit intressant att höra någon forskare uttala sig om. Eller rektor, för den delen.

Men det verkar som om jag inte var just den rösten han ville höra. Det verkar som om han själv praktiserar det han kritiserar. Ingen längre ner i pyramiden skall höras?

Kanske det även behövs en pyramid-rivning hos journalister!

Överhuvudtaget verkar det som om han har en del emot forskare och den akademiska världen. Men jag har ansett att det han skriver har varit väldigt bra och därför länkat, för att andra skall kunna läsa hans blogg och utmärkta inlägg.

Jag accepterar andra bloggare om de inte vill att man länkar, pingbackar mm. Men som sagt, andras fanns kvar och mina var borttagna, vilket jag såg då jag läste andra inlägg. Nu har jag länkat då jag inser att det inte är så överlag. Men han får ta bort den här också, egentligen gör det mig inget. Det är ju hans blogg. Blir bara nyfiken eftersom det är nog är rätt så ovanligt att någon tar bort en pingback.

Update

Har idag fått en förklaring av Anders Mildner och därför strukit över en del, som man kan se som förhastade slutsatser.

2 reaktioner på ”Bara vissa röster skall höras

  1. Hej,

    det är ett företag som modererar min blogg. tyvärr sköter de inte sin uppgift särskilt bra.
    vettiga inlägg tas bort – faktiskt till och med mina egna ibland! – och riktig spam får ligga kvar.
    jag är ledsen och sur över detta.
    under ett drygt års bloggande har jag själv bara begärt att ett enda inlägg skulle tas bort – och det var ett rasistiskt inlägg. däremot får jag nu tillbringa mer och mer tid med att på andras bloggar förklara att det alltså inte är jag som plockar bort alla grejer som helt oförklarligt censureras/filtreras.
    hoppas detta förklarar lite mer.
    mvh
    /anders

  2. Oj då, ja då får jag be om ursäkt för att jag dömde ut dig på förhand. Får ta tillbaka en del …

    Tack för att du meddelade vad det beror på. 🙂 Man tror inte sådant händer i en blogg på en nättidning, men tydligen gör det.

Kommentera

