Blondinbellas italienska upplevelse

För några dagar sen meddelar Blondinbella att hon blivit utsatt för ett övergrepp på en bar i Italien. Det framgick inte vad som hänt, vilket bidrog till att de flesta i förstone trodde hon blivit våldtagen. På hennes blogg är det väldigt många som menar att hon får skylla sig själv som råkade illa ut. Men de flesta reagerar över att hon utifrån denna händelse generaliserar och skriver bla:

Tyvärr kan vi inte tro att vi kan bete oss som vi gör i Svergie där, även om vi tycker att vi borde kunna. Vi kan inte gå runt ensamma med våra tjejkompisar, le mot killar eller ens vara speciellt trevlig. Tyvärr, jag vet att det är hemskt men vi måste anpassa oss tills landet själv har nått den utvecklingnivå där det är rimligt för en svensk tjej att vistas i.

Hon menar även att resebolagen skall ta sitt ansvar.

På Aftonbladet plus berättar hon nu vad som verkligen hände (se AB). Hon och vännerna fick först frågan om vad de kostade. Och därefter blev de omringade och speciellt Blondinbella, och ett sexuellt övergrepp skedde genom att en av dem höll fast henne och stoppade upp två fingarar så att det började blöda. Hon skrek och grät, lyckades komma därifrån. Men hon var livrädd.

Det här är naturligtvis en fruktansvärd upplevelse för en 17-åring (för vem som helst – även jag skulle vara skakad)

Flera har skrivit om det här bla. Bloggelito och även Mary som idag också varit och läst plus-artikeln.

Jag har väntat med att skriva då jag inte haft bilden klar för mig. Har inte vetat vad som hänt Blondinbella. Trodde däremot inte att hon blivit våldtagen på grund av följande utsaga:

På något sätt är jag glad att det hände mig och inte någon annan för jag besitter en maktposition där jag faktiskt kan försöka att hjälpa andra tjejer, att varna dom innan de reser iväg […]

Jag har svårt att tänka mig en enda kvinna som skulle bli glad över att ha blivit våldtagen för förmånen att varna andra. Riktigt så fungerar det inte med våldtäkter, trodde jag. Förtydligande på uppkommen anledning. Detta var innan jag kände till historien jag inte trodde det handlade om våldtäkt. Men genom att historien blev känd och genom diskussion/dialog med Anna Svensson måste jag tillstå att jag hade fel. Man kan reagera som Blondinbella.

Har också väntat med att skriva därför att jag inte riktigt vet vad jag skriva utan att det kan verka som om jag lägger skulden på Blondinbella. Och även om jag säger att det är en lärorik erfarenhet låter inte det heller speceillt empatiskt.

Samtidigt så finns det en förklaring till varför sånt här händer. Dålig kvinnosyn överlag, men det finns inte bara i Italien. En förenklad syn på kvinnan – en kvinna som är fri att klä sig som hon vill, bete sig som hon vill, flirta med vem hon vill kan ses som en fri kvinna i en situation och som en hora i en annan. Men detta gäller ju inte bara i Italien. Man kan som kvinna alltid befinna sig på fel plats vid fel tillfälle och råka illa ut.

Jag anser inte att någon som råkar illa ut har varit dumma eller får skylla sig själva. När hon har haft otur i rent oförstånd.

Men, Blondinbella ger uttryck för något mycket klassiskt. Att ge alla skulden för vad några gör. Göra sin egen upplevelse till något som omfattar ett lands kultur. Man upptäcker skörheten i fördomsfriheten. Man kan bara vara fördomsfri så länge man inte själv råkar illa ut.

Det är svårt men nödvändigt att säga följande: Vi kvinnor har rättigheter, men tyvärr måste vi frånsäga oss vissa av dem för att slippa råka illa ut. Aj, nu var det sagt och det svider i själen. Men en våldtäkt svider ännu värre.

34 reaktioner på ”Blondinbellas italienska upplevelse

  1. Klokt skrivet Monica. Synd om tjejen är det självklart. Förfärligt.

    Men någonstans måste vi, och då menar jag inte Blondinbella eller hennes föräldrar specifikt, bäst att påpeka det, inse att världen utanför vår egen hörna är inte snäll och gullig och söt och gör ingen illa.

    Som du säger vi har rättigheter vi kvinnor… Men det finns andra som tycker att de har det också på bekostnad av våra. Tyvärr, hård och tuff verklighet.

  2. Jo, det är ju så att andra anser att de också har rättigheter. Och ofta är dom starkare än vad vi själva är.
    Samtidigt är det ju upp till var och en att välja, men om man går in i något med öppna ögon, så får man också ta konsekvenserna.
    Nu tror jag inte för ett ögonblick att Blondinbella gjorde det. Tror att hon i någon slags ungdomlig aningslöshet faktiskt inte trodde att hon skulle råka illa ut. Skall hon fördömas för det. Nej, det anser jag inte.

    Kommer ihåg när jag var tjugo år gammal och jag och en kompis tågluffade. Hamnade mitt i natten på Berlins tågstation och vi blev jagade av killar som ville ha sex. Vi fick sitta på perrongen ihopkrupna bakom en reklamskylt och hoppas ingen skulle se oss.

    Vi hade ingen aning. Men vi lärde oss! Och vi råkade inte illa ut. Men det var nog mest tur. Vad vi lärde oss var i allafall att planera våra resor så vi inte blev strandsatta mitt i natten på en tågstation.

  3. Man kan inte döma Blondinbella, henne är det verkligen synd om just nu. Stackars liten – man vill ta henne i famnen och trösta.

    Men vi är överens – verkligheten utanför den egna är inte bara guld och rosor hur gärna man än vill tror det.

  4. Nej, man kan inte döma henne för att hon råkade illa ut. Däremot kan man förstå att många blir irriterade på hennes generaliseringar om Italien, kulturen och italienska män.

    Visst är vi överens och om att inte allt som glimmar verkligen är guld … men det har visst en annan betydelse, tror jag.

  5. Det kanske har en annan betydelse men man måste vara lite wild´n crazy i sina liknelser ibland…

    Snygg din blogg är nu. Riktigt moderatfärgad om jag får säga, haha. Men det är riktigt snyggt.

  6. I betraktarens ögon …
    Oj då … moderatfärg .. det var inte bra. Måste ju tänka på mitt rykte juuh…
    Akta dig, snart blir det rött igen .. 🙂

    Nää, skojar bara.
    Jag tänker på Grekland ja fast den blåa färgen är inte riktigt som den skall vara.

    Tack för att du gillar designen.

  7. Spelar ingen roll om hon legat naken i ett dike, ingen har rätt att röra henne ändå. Det är alltid förövaren som väljer att begå övergreppet.

    Sen måste man tänka på vad en sådan sak gör med en tjejs skalle, det kan i värsta fall skada henne i resten av livet.

    Hon måste må fruktansvärt dåligt och med tanke på att det bara gått en dryg vecka sen övergreppet så har hon fan all rätt att vara arg på hela Italien. Hon har all rätt att vara arg på hela världsdelen om hon vill och definitivt dess män.

    Man kan inte kräva att en ung tjej, precis efter ett så grovt övergrepp, ska tänka helt logiskt och sansat. Det hoppas jag att du begriper. Det är ju av precis den anledningen som många kvinnor kan ha svårt att lämna helt sansade vittnesmål till tex polisen precis efter en våldtäkt.

  8. För övrigt kan jag lägga till att de flesta sexuella övergrepp händer i tex hemsituationer där tjejen inte alls har varken betett eller klätt sig speciellt utmanande.

    Tror man att en kort kjol bär ansvaret så kan man inte speciellt mycket om fenomenet övergrepp.

  9. Du har helt rätt att ingen har rätt att röra henne och att det är förövarens skuld.

    Vet mycket väl vad som händer i en ung tjejs huvud efter sexuellt övergrepp.

    Nej, det är naturligtvis sant att man inte kan begära att någon skall tänka helt logiskt och sansat. Men jag kan iaf förstå att folk blir irriterade över uttalanden om Italien. Sen kan hon ha rätt att vara arg på hela världen.

  10. Mia
    Här har vi överhuvudtaget inte talat om att det är Blondinbellas skuld alls. Snarare tvärtom. Vad vi säger är väl att världen struntar totalt i våra rättigheter och att det tyvärr är det vi har att leva med tills vi kan få istånd en förändring. Men det gör vi inte genom att utsätta oss själva för fara och förstörd framtid.

  11. Klokt skrivet. Jag har själv funderat på att skriva något om det men inte kunnat formulera mig. Däremot vänder jag mig mot att hon lägger ansvar på resebolaget, jag tänker en hel del på föräldraansvar istället.
    Men som du skriver, det skall inte få hända, men det gör det.

  12. Jag tog inte upp mina egna tankar om resebolaget. Som jag skrivit i kommentarer i en annan blogg så ser jag inte att resebolagen har det ansvaret. Att de inte kan ha det.
    De har ansvar för att föra mig till turistorten och ge mig det jag har betalat för. Sen är det väl bra om guider mm varnar för vissa saker som är aktuella.

    Föräldraransvar, men också att man tidigt får lära sig att ta reda på saker och ting …

    Nej, det är mycket som inte skall få hända, men som gör det.

  13. Orkar inte läsa. Är så leds på Blondinbella, som dessutom ljuger i sina bloggar för att få fler läsare.

  14. Jag vet inte om Blondinbella ljuger …

    Vet för lite. Går in då och då och läser, men har bara lagt en enda kommentar och det var när hon skulle äta kolhydratfattig kost. Då blev jag lite orolig.

  15. Jag tror inte alls att Blondinbella ljuger. Vi lever alla i våra olika sammanhang. Det ena behöver inte var det andra likt. Vi lever i olika diskurser och kulturer och menar nog för det mesta väl utifrån vår egen syn på saken. Det gäller att försöka se även sig själv utifrån ibland. det gäller nog öfr oss alla. (Jösses så klokt det här lät då, men ni fattar…)

  16. ”På något sätt är jag glad att det hände mig och inte någon annan för jag besitter en maktposition där jag faktiskt kan försöka att hjälpa andra tjejer, att varna dom innan de reser iväg […]

    Jag har svårt att tänka mig en enda kvinna som skulle bli glad över att ha blivit våldtagen för förmånen att varna andra. Riktigt så fungerar det inte med våldtäkter.”

    Det är inte vad hon skriver. Hon skriver att av alla kvinnor som kan bli våldtagna var det ngnstans bättre att det var hon, eftersom hon har mer makt och möjlighet att föra ut ett budskap och skapa påverkan än gemene tjej. Alltså inte att hon är GLAD att hon blivit utsatt med de förmåner det ger.

    Sen kan man absolut ifrågasätta hennes tänkande. Det funkar ju inte så att det är en viss kvot av kvinnor som ska utsättas för övergrepp varje dag/vecka/år, hon har inet tagit ngns plats och ingen annan hade tagit den som hon inte varit närvarande.

    Enligt svensk lag har hon ju faktiskt våldtagits. Men du skriver att du var tveksam till att hon våldtagits på grund av det uttalandet. Är du medveten om att du ifrågasätter hennes historia och upplevelse på grund av hur du tycker att ett offer ”ska” reagera? Rätt obehagligt. Om Blondinbellas reaktion är att i första hand tänka politisk påverkan och hur hon ska hjälpa andra så är det bara så. Ingen anledning att tvivla på hennes berättelse för det.

    Håller med om att det är skillnad på vad man ska kräva och vad man kan göra men det där var inte ok. Och möjligtvis anledningen till att du fick den där länken.

  17. Är du medveten om att du ifrågasätter hennes historia och upplevelse på grund av hur du tycker att ett offer “ska” reagera? Rätt obehagligt.

    Nja, det handlar inte om hur jag tycker att någon skall reagera utan snarare utifrån hur de flesta reagerar som jag fått uppfattning av. Dvs. att vara glad att det drabbade just henne.. Det brukar inte dom som blivit våldtagna vara. De brukar helst av allt vilja vrida tillbaka klockan. Inte se möjligheterna dagarna efteråt.

    När jag skrev det där visste jag bara att ett övergrepp hade skett, inte vilken karaktär det hade eller hur grovt det var. Det fanns ingen historia att ifrågasätta.
    Men jag kan nu när jag har facit i hand tillstå att i Isabellas fall är det troligen inte så. Hon kunde se möjligheterna.

    Även om det i lagens mening skulle ses som våldtäkt och inte som ett grovt sexuellt övergrepp, så är det ändå viktigt att inse att det finns en skala vad gäller grovheten.

    Det är skillnad på en smäll i ansiktet och grov misshandel. Likadant gäller det våldtäkter. Även om kränkningen är densamma.

    Men för Isabella räcker det som har hänt för att hon skall må dåligt. Men inte så dåligt att hon inte kan börja se möjligheten att kämpa för en förändring. En sådan handling är grovt kränkande. Och det viktiga just nu är väl att faktiskt kunna enas om att det inte var hennes fel och att hon inte hade någon skuld.

    Jag har inte talat för machokulturen. Det jag har gjort är att tala om hur man kan skydda sig som kvinna i den här världen. Jag har inte lagt skulden på Isabella för vad som hände. Tvärtom. Och många av de kommentarer hon fått på bloggen är vedervärdiga.

    Om vi kvinnor skall nå några resultat när det gäller det här kanske vi inte skall slå ner på dem som faktiskt inte är emot, utan på de som verkligen har skulden – våldtäktsmännen. Vi andra försöker bara överleva i den här världen.

    Kanske vi istället skall diskutera vad vi kan göra åt saken? Istället för att leta efter dem man tror är bevarare av den här kvinnosynen men som inte är det. Det finns flera sätt att försöka vrida allting rätt.

    Jag kan kasta tillbaka frågan: Är du medveten om att du ifrågasätter mina intentioner och är väldigt dömande utifrån hur du tycker att man skall resonera kring det här? Det kan jag tycka är obehagligt

  18. Just det Monica. Hur kan vi skydda oss från den här typen av angrepp som sätter djupa sår i våra själar. Blondinbella är stark och förnuftig, rent av lite lillgammal i sin framtoning.

    Jag hoppas att hon har bra rådgivare och stöd runtomkring sig nu. Sådana som förstår hur dåligt hon mår på insidan, oavsett hur kaxig hon verkar vara på utsidan.

  19. Hon klarar sig nog bra i slutändan… men hon kommer troligen aldrig glömma det och förändra sitt rörelsemönster – absolut. Hon kommer aldrig utsätta sig för samma situation igen.

    Denna typ av angrepp sätter djupa sår… och förstör tilliten. Därför är det bättre att aldrig råka ut för det, men veta att risken finns och skydda sig.

    Jag gillar inte att behöva skriva det här.. Det tar verkligen emot. Men …för att använda en liknelse – det kan inte vara värre att behöva låsa sin dörr, än att riskera att någon kommer in och vandaliserar ens hem.

  20. Du skriver att du har väntat med att skriva om hela händelsen, varför skriva om den alls?

    Tycker bara att det är lite töntigt att hela hennes händelse i Italien ska få så mycket uppmärksamhet. Det finns tjejer som har varit med om samma sak, men inte alls blivit lika uppmärksammat. Jag säger inte att det är rätt åt henne, det är det inte, bara det att vad som händer 1 människa, har säkerligen hänt 1miljon andra. Alla har lika värde?

  21. turez

    Jag tog nog beslutet att skriva om det på grund av två orsaker 1) frågan om vem som har ansvaret och 2) om generaliseringar av en kultur… Tvåan har jag inte haft möjlighet att ta upp än på grund av att responsen gällt mestadels skuld visavi ansvar.

    Kanske töntigt, men jag tycker nog ändå att diskussionen i bloggosfären är värdefull som visat hur känsligt ämnet är.

    Och jag säger inte emot dig alls. Alla har lika värde, men ibland står en för möjligheten att diskutera en fråga. Och så är det ju vanligtvis – en händelse som skapar en (diskussion) dialog som berör miljoner andra.

  22. Hmmm… – Monika – Apropå diskussion – så föredrar jag numera personligen alltid den förutsättningsfria Dialogens samtalsform – och då både i tal såväl som i skrift, faktiskt…

    Diskussionens sedvanliga ”pajkastning” har jag vuxit ifrån – som jag själv ser det i vart fall. Mera om det ”kriget” på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/10/hjarnornas-krig

    Jag föredrar att tolka det Du säger i Din kommentar ovan – som att Du egentligen menar Dialog – eller ? 🙂

  23. Missade detta: Är du medveten om att du ifrågasätter mina intentioner och är väldigt dömande utifrån hur du tycker att man skall resonera kring det här? Det kan jag tycka är obehagligt.

    Jag ifrågasatte ditt ifrågasättande av Blondinbellas reaktion. Just för att ingen visste vad som hänt är det märkligt att dra ngt slags slutsatser om vad som hänt baserat på reaktion. Och du skriver att det inte riktigt funkar så med våldtäkter.

    Vad är obehagligt med det? Jag tycker det är märkligt att resonera så och det kan du väl ha förståelse för med tanke på att det finns en feministisk diskussion om det verkligen är rimligt att bestämma de logiska/lämpliga/normala reaktionerna efter en våldtäkt?

    Sen kanske du missade att jag skrev detta ”Håller med om att det är skillnad på vad man ska kräva och vad man kan göra”. Jag har aldrig trott att du försökt försvara machokultur utan är helt med på resonemanget om att det finns vissa rättigheter som är ett mål att få utöva men att vi måste vara medvetna om vilken verklighet vi lever i.

  24. Anna Svensson

    Jag anser inte alls att det är märkligt att dra slutsatser eller göra tolkningar (vilket var vad jag gjorde). Det märkliga är om man inte kan ändra dem när man fått mer fakta. Jag väntade med att skriva om det här tills jag visste mer och redogjorde i mitt inlägg hur jag tänkte från början.

    Men jag är inte sämre än jag kan ändra mig när fakta påvisar någonting annat.

    Det kan vara lika obehagligt att någon tycker att man skall tänka och resonera på ett speciellt sätt som att någon tycker att man skall reagera på ett speciellt sätt när man blir våldtagen. Du uttrycker en uppfattning om NÄR man kan dra slutsatser t.ex. Du talar om för mig vad jag tycker, och om att jag inte kan dra slutsatser om något innan jag vet hela historien. Du talar om hur jag skall resonera och tänka om en sak. Du skriver också – Rätt obehagligt! som kan tolkas som ett slags förakt, vilket jag dock inte tror att du menade.

    Jag uppfattade detta:
    Är du medveten om att du ifrågasätter hennes historia och upplevelse på grund av hur du tycker att ett offer “ska” reagera? Rätt obehagligt.

    … som att du hade situationen helt klar för dig.

    1. Du ifrågasätter om jag är medveten
    2) Du förutsätter att jag ifrågasätter hennes historia och upplevelse
    3) Orsaken är enligt dig att jag tycker någonting om andras reaktioner
    4) Du avslutar det hela med två ord – Rätt obehagligt som ger en vink om din känsla.

    Du frågar inte vad jag menar, du ber inte om en förklaring.
    Din fråga kan ju knappast uppfattas som genuin utan retorisk.

    Om jag drog en förhastad slutsats kan man inte säga annat än att du inte är sämre på att dra förhastade slutsatser.

    Avseende sista stycket – det är vi överens om.
    Tack för svar.

  25. Det var faktiskt en genuin fråga så som jag uppfattade situationen. Jag tycker dock att spekulation baserat på hennes reaktion är ngt obehagligt just för att reaktioner är så olika. Och det var ju det här. Även om det såklart inte var ett ifrågasättande av hennes historia eftersom den inte var ute än. Jag snurrade ihop det på så vis.

    Har uppdaterat mitt inlägg om detta. Hoppas du blir nöjd.

  26. Blondinbella fömedlar inte en seriös stil, tvärtom: Tjejer som råkar ut för övergrepp har OFTA försatt sig i en situation som dom skulle kunna undvika, jag säger INTE att det är rätt – GIVETVIS INTE, jag säger bara att med sunt förnuft kan man undvika många situationer, och Blondinbella anses vara allt annat än seriös och vettig i sitt tillvägagångssätt, läs bloggen själva,,.,
    Dessutom säger det mycket om mäns syn på kvinnor i många länder, något tjejer BORDE ha lärt sig vid det här laget!

Kommentera

