Blir konfunderad

Lisa Bjurvald skriver på DN om bloggsörjan och att Blondinbella råkat ut för den.

Update: Nu förklarar hon sig i mediavärlden men gör det inte med bravur.

Generaliseringarna och förolämpningar av en journalist mot bloggarna slår utan urskillning.

Det är inte ofta jag traskar runt i den särskrivande specialklass som är den svenska bloggsörjan, men när jag gör det blir jag alltid lika negativt överraskad. Först var det FRA-frågan som skulle avhandlas av tyckare som knappt kunde stava till underrättelsebehov. Förutom dödshoten mot Fredrick Federley och publiceringen av FRA-anställdas hemadresser – illa nog – så rörde det sig åtminstone om kritik av en myndighet, inte en person.

Och när det gäller Blondinbella, ja då skriver Lisa Bjurvald följande:

Men mot all rim och reson sitter nu ett högljutt gäng flåsmoraliska gubbar av alla kön och åldrar och hetsar upp sig över ”bimbons” fräckhet. Vad förväntade hon sig när hon lättklädd stegade in på den italienska nattklubben – respekt? fnyser en bloggare.

Jag blir konfunderad, inte över generaliseringarna direkt, men att hon anser sig ha så rätt om något som är så totalt felaktigt. Hon har läst bloggare och vinklar det hela så att det ser ut som om alla anser det här. Många av oss har vinnlagt oss om att vara nyanserade och har inte alls lagt skulden på Blondinbella. Lisa Bjurvalds ledare är i vilket fall allt annat än nyanserad.

Jag kan inte se annat än när man reagerar på det här sättet, ser man bloggarna som ett hot. Och det som får mig att bli konfunderad är att Lisa Bjurvald inte verkar inse att det är budskapet hon ger. Även om hon kanske inte alls skulle känna sig hotad.

Däremot avslöjar hon att hon egentligen inte vet vad hon pratar om, då hon skriver:

Det är inte ofta jag traskar runt i den särskrivande specialklass som är den svenska bloggsörjan.

Detta är samma typ av generaliseringar som en del har vänt sig emot i det Blondinbella har uttryckt om italienare. Det är väldigt få bloggare som har fördömt och gett henne skulden. Däremot finns det en hel del kommentarer i hennes blogg som innehåller fördömande. Sen ställer jag mig frågan om hur många bloggare som varit aktiva i FRA-debatten som dödshotat Fredrik Federley.

Update:

Har hittat ett bra blogginlägg om det här på samesamebutdifferent – Äpplen och päron i bloggosfären

8 reaktioner på ”Blir konfunderad

  1. Skulle det kunna vara så enkelt som ett kommateringsfel (eller snarare syftnignsfel p.g.a. bristande kommatering)?

    ”Det är inte ofta jag traskar runt i den särskrivande specialklass som är den svenska bloggsörjan.”

    ”Det är inte ofta jag traskar runt i den särskrivande specialklass, som är den svenska bloggsörjan.”

Kommentera

