Nej, inga hemliga dokument här heller …

Det har skett en intressant utveckling i FRA-frågan. Henrik Alexandersson har publicerat hemliga FRA-dokument och nu anmäler FRA honom. (se SvD) Det visar å ena sidan hur sekretessbelagd denna avlyssning kommer att bli. Men å andra sidan bör den här kampen om att riva upp lagen ske med medel som alla kan vara med på och därför bör inte dokumentet spridas vidare. Det finns bloggare som har dragit sig ur, t.ex. Deeped och han förklarar varför.

Rickfalkvinge.se uppmanar alla att publicera dokumentet på sin blogg. Jag kommer inte heller göra det. Av principskäl. Jag är för en kamp inom lagens ramar. Dessutom är jag väldigt noga med att följa upphovsrättslagen mm. Jag vill hålla mig utanför allt som kan uppfattas som olaglig spridning på Internet.

Samtidigt kan jag känna en viss respekt för en person som så tveklöst för kampen som Henrik Alexandersson gör. På samma sätt som vi kände för Jan Guillou. Men att uppmana andra att göra samma sak ser jag inte vara helt i sin ordning.

3 thoughts on “Nej, inga hemliga dokument här heller …

Kommentera

