Ett dilemma och en förvirrad problematisering

Jag har blivit helt plötsligt mycket trött.

Har ett dilemma. Vet inte om jag skall bojkotta OS-spelen i Kina eller inte. Och varför är det ett dilemma och varför har jag helt plötsligt blivit mycket trött. Jo, kanske för att det är väldigt svårt att ta ställning för eller emot. På något sätt är jag emot att Kina fick OS. Inget jag anklagar eller kritiserar Kina för, utan IOK.

Men jag märker att det är väldigt svårt att resonera kring Kina. Eller rättare sagt vara osäker på hur man skall ställa sig till det. Det är en het potatis. Det verkar som om man måste vara emot eller för. Några mellanting verkar vara otillåtet.

Jag får istället budskapet att jag skall åka till Kina och bo där innan jag kan uttala mig. Därför att media i väst inte är att lita på. Nej, men det känner jag till sen tidigare. Men nog finns det väl någon sanning i det dom skriver även om de positiva sidorna inte kommer fram. Men man kan fråga sig vad det positiva är som på något sätt kan överskugga att Kina alltjämt är en diktatur. Eller är även det en vinkling av väst och media. Förstår vi inte att det vi ser som en diktatur i själva verket inte är det. Det är deras kultur! Ja, kanske är det så.

Läste precis nu att om det vore demokratiska val i Kina idag skulle regimen vinna. Därför att en majoritet är för den. Och då uppkommer en fråga direkt hos mig – Men varför har man då inte demokratiska val i Kina idag?

Och kanske är det så att majoriteten tycker att det är OK att fängsla regimkritiker och att en regimkritisk bloggare fick år 2006 10 år i fängelse (eller är det osant – ja, enligt kommentar: Det var inte en bloggare som fick tio års fängelse, inte heller en journalist, utan redaktionschefen Shi Tao. Han antecknade hemligheter på ett partimöte och spred dem sedan utomlands. Det är olagligt att sprida hemligheter även i Sverige – Jan Guillou gjorde det, och fick fängelse för det.). Har denna bloggare blivit frisläppt nu eller sitter han fortfarande fängslad. Vi kanske helt enkelt har missuppfattat allt sammans. Kinas befolkning tycker kanske det är helt okey att sidor på Internet blir blockerade. Jag menar, hur många sidor kan vi veta är blockerade hos oss. Ingenting som vi funderar så mycket över. Det verkar som om vi förutsätter att vi lever i en demokrati där allt är tillgängligt för oss. Tänk, om vi lurar oss själva. Kanske det som kineserna tycker är okey och känner till är något som vi inte känner till även existerar i Väst.

Tänk om det i själva verket är vi som är grundlurade, förda bakom ljuset.

Idag jämför man Kinas restriktioner med olympiaden 1936 då Hitler använde OS som propaganda. Tänk om det inte är så i Kinas fall. Vi kanske helt enkelt lägger på vår syn av en västdiktatur på öst som inte är någon diktatur utan helt enkelt bara en annorlunda kultur som vi våldför oss på genom våra värderingar och vår arrogans. Vi tror att vårt sätt att se på världen är det enda rätta. Tänk om det verkligen är så!

Ja, om man resonerar med en av Kinakännarna

…. kan man ju faktiskt få den uppfattningen. Det handlar inte om något egentligt förtryck (i vilket fall inte så stort som vi tror) utan mestadels olikheter vad gäller kulturen. De ser på det här på ett annat sätt.

Och ingenting säger väl emot det om man betänker vad författaren till Med livet som vapen säger. Bush mötte inte Irak m.fl. med rätta medel. Och man kan fråga sig hur det är möjligt att stoppa självmordsbombare genom traditionella militära medel som Bush har försökt att göra.

Och kanske väst faktiskt gör fel. Kanske demokrati och frihet inte skall se ut som den vi har i tankarna utan att det skapas utifrån olika länders kulturella förutsättningar; tradition och historia. Kanske är det med demokrati som med läroplaner; man kan inte exportera dem. Den svenska läroplanen passar ingen annanstans.

Kan man säga följande. De rapporteringar som når oss är faktiskt sanna utifrån vårt sätt att se på världen. Felet är att vi inte också ser på saken på den andras sätt.

Genom att resonera med en som var för Israel på ett forum för tusentals dagar sen, kom jag fram till att Israels president gjorde helt rätt. Hans jobb var ju att sträva efter vad som är bra för Israel. Så även om jag var för Palestinierna och fortfarande är, kom jag fram till att Israels president gjorde rätt då han tog sina beslut som kunde uppfattas som kontroversiella av omvärlden. OK för att det inte var rätt för palestinierna, men han hade ju inte blivit vald för att göra det som var rätt för dem.

Krasst, javisst. Men man får en lite annorlunda syn på sakernas tillstånd.

Sen kan man ju tycka att man inte kan ställa orimliga krav för att sätta sig vid förhandlingsbordet.

Efter åratal av krig i Irak med amerikanarna närvarande, så har inte lugnet infunnit sig. Kanske för att amerikanarna vill exportera sin syn på demokrati utan att ta hänsyn till landets förutsättningar för den typ av demokrati som är möjlig där.

Så var hamnar jag … kommer jag bojkotta OS i Kina på grund av min bild av hur en diktatur ser ut eller skall jag följa dem och se om jag kan inse att i detta stora land är de brott mot mänskligheten som sker bara en bråkdel i relation till denna enorma folkmängd. Men brott som är nog så allvarliga. Kan man överhuvudtaget se på det här kvantitativt. Kan man anse att en enda person som blir avrättad för att t.ex. vara kritisk mot regimen är rätt, därför att 99% inte blir det.

Och vad är det för skillnad mellan USA och Kina … Hur illa är inte förhållandena där.

I USA har man friheten att gå under.

Kanske är det den ständiga mänskliga bristen som visar sig – vi kan bara se på saker och ting utifrån vårt eget sätt att se på saken.

Hur skall vi någonsin kunna vända allt rätt – börja föra en dialog med varandra, istället för att kritisera utifrån våra egna normer och värderingar. Och detta gäller väst, som öst. Ingen skall tro att det bara är Väst som är kritisk mot Öst.

5 thoughts on “Ett dilemma och en förvirrad problematisering

  1. Vad i IOK:s stadgar säger att olympiska spel endast kan tilldelas demokratier?

    Det var inte en bloggare som fick tio års fängelse, inte heller en journalist, utan redaktionschefen Shi Tao. Han antecknade hemligheter på ett partimöte och spred dem sedan utomlands. Det är olagligt att sprida hemligheter även i Sverige – Jan Guillou gjorde det, och fick fängelse för det.

    Det är det här med nyanser och bakgrundskunskap…

    Och hur hade du tänkt dig att Kina ska bli en demokrati om det inte finns en kraft som verkar i den riktningen? Med kraft menar jag inte vettlösa journalistdårar som gormar, utan ekonomiska realiteter, som den växande medelklassens krav på reformer med mera. Hur sk det komma till utan utbyte med omvärlden?

    Vad är det som gör OS så jävla speciellt att det bara ska föräras demokratier? Hur mycket i din omgivning är Made in China? Egentligen? Bojkotta där om du vill det.

  2. Jag hatar inte Kina … men däremot diktaturer, men som jag skriver i inlägget – det är vår syn på vad en diktatur är som kan skapa felaktiga slutsatser.

    Men du verkar ouppmärksam på att det börjar hända någonting hos mig… därav mitt inlägg och min förvirring. Det är på så sätt lärande sker.

  3. Och hur hade du tänkt dig att Kina ska bli en demokrati om det inte finns en kraft som verkar i den riktningen?

    Och den kraften kanske måste utgå från kulturen i Kina, inte vår egen syn på vad demokrati är, vilket jag också nämner i mitt inlägg.

Kommentera

