Metanivå och förändrad omvärldsuppfattning – FRA…

Det finns inom den s.k. göteborgspedagogiken och begreppsbildningsforskningen, en teori om hur ett lärande på metanivån kan leda till en förändrad omvärldsuppfattning. Jag skall inte tråka ur läsarna med att berätta om den. Men vad den går ut på är att man diskuterar vardagliga uppfattningar på en metanivå, vilket kan innebära att ens tänkande genomgår en smärre revolution; eller som Piaget säger en ackommodation. Detta leder till att man ser på en sak på ett annorlunda sätt än innan.

När jag läser om Tolgfors och Björklund m.fl. som vidhåller en uppfattning i FRA-frågan, så tänker jag just på den här teorin om lärande. Och det som saknas, därför att regeringsföreträdare och andra förespråkare för den här lagen vägrar diskutera, är just en diskussion på metanivå. Och därför behåller de den uppfattning de har. De kan inte se det vi ser. De assimilerar för att använda ett ytterligare begrepp från Piaget men som finns med i teorin om förändrad omvärldsuppfattning. Dvs. man har en uppfattning som hela tiden bekräftas genom att man inte tar till sig nya och andra sätt att tänka, utan endast ett sätt att tänka som bekräftar ens uppfattning. Och om man nu ändå skulle höra vad andra säger så gör man motstånd genom att säga att det är den andra som har missuppfattat alltsammans.

Ett tecken på att någon nått en förändrad omvärldsuppfattning är det där underbara utropet

– AHA!

Men självklart sker inte, men kan ske, det alltid med automatik. Antingen råkar man ut för något som bidrar till att man ser på saker och ting annorlunda. Blondinbellas och den våldtäkt hon råkade ut för kan vara en sådan sak. Men oftast måste man vara öppen för andra sätt att se på tillvaron för att ett AHA skall uppstå som bidrar till den här förändringen, som är bestående.

Jag har ibland uppfattningar som alla andra och resonerar med andra, därför jag vill veta mer. Och när så sker kan en förvirring uppstå … men så helt plötsligt kan det komma ett AHA och det här är något jag verkligen gillar när det händer. Det är fantastiskt när det händer alla. Det är det bästa i mitt yrke att jag får vara med om sådana tillfällen hos andra.

Men alla gillar det inte och då vägrar man oftast diskutera om saken. Ungefär som Alliansen gör. Men vi bloggare då – kan inte det här gälla oss också. Jo men vi diskuterar ju frågan. Men eftersom Alliansens företrädare säger samma sak hela tiden, blir ju vår respons likadan också. Tvärstopp mellan olika uppfattningar i en fråga. Och vi kommer ingenstans.

Man måste ju helt enkelt försöka se förklaringar till regeringsmedlemmarnas envisa motstånd annat än att de skulle vara dumma. Och dom måste försöka inse att vi inte har missförstått saken.

Eller hur?

Politik går ju i stort ut på att få igenom det som står för ens egna uppfattningar om saker och ting. Den går ju inte ut på att ett lärande skall ske hos politikerna. Men nog vore det önskvärt att ett lärande genom diskussion på metanivå sker, i en fråga då det råder ett massivt motstånd och man hela tiden förklarar det med att alla andra missförstått saken. Vad de behöver göra är att själva diskutera den FRA-lag de har beslutat om och inte bara försvara den.

6 thoughts on “Metanivå och förändrad omvärldsuppfattning – FRA…

  1. Haha.. jag visste väl det, att du har en pedagogisk ådra. Underbart!!

    Hur skulle man överleva utan metatänket? Jag har verkligen ingen aning om vad jag skulle dra för slutsatser om jag inte pendlade fram och tillbaka mellan nivåer. Otäcka tanke, vad inskränkt det skulle bli.

  2. 😀 Är själv halvfärdig lärare.

    Tror ditt inlägg påverkade mitt morgontänk idag, att plocka fram mina pedagogiska funderingar och baka egna fantasimodeller. Bara för skoj, som en kreativ process och som en pepp till mig själv. Det funkar för att förstå andra när man fastnat.

  3. På gymnasienivå, med media som ena ämnet. Var på väg in i svenskan som andra ämnet men tog en paus där. Just nu funderar jag på mina alternativ åt en rad olika håll.

    Klart ord berör. Finns det en logik i så gör det, och om det därtill så har en typ av formulering som känns igen så.. 😀

  4. Mia
    Media är intressant… och jag önskar dig verkligen roliga studier framöver.

    Jo visst berör ord. Mer än man många gånger är medveten om.

Kommentera

