Tänk så vi och tiderna förändras

Åren går – det är 36 år mellan bilderna.

Det ena är ett passfoto, taget i en automat i tunnelbanan år 1971 och det andra sommaren 2007 med digitalkamera.

Förutom att det är svårt att känna igen sig, har tekniken gått framåt med besked. Från svartvitt till färg. Och från passfoton, eländiga instamatickameror till digitalkameror.

Men tänk så man förändras.

Jag kommer ihåg att frisyren var en av de bästa jag haft. Trivdes otroligt bra iden och kände mig väldigt vuxen. Hade precis tagit körkort, jobbade på ICA i Hammarbyhöjden, men var fortfarande omyndig. Två år kvar …

Då sminkad till tusen, idag osminkad.

Jag vet att det är jag, men det är också allt.

Det värsta när jag ser kortet är att jag vet att mitt självförtroende var oerhört dåligt, även om självkänslan inte var det. Tyckte jag var ful och intetsägande och för tjock. Då skulle alla vara som stickor, vilket jag inte var. Men ful, intetsägande och tjock. Var jag verkligen det? Men jag fick höra det … av fel personer.

Undrar hur min ofödda dotter skulle ha sett ut.

Jag börjar få ångest…

Kommentera

