Vem städar hos städaren?

När vi nu har denna märkliga subvention av hushållsnära tjänster, är det väl helt okey att det är dom som behöver den mest som också skall få den största subventionen. (DN och SvD)

Jag tycker dock att sextimmarsdagen är en bättre lösning för småbarnsföräldrar och att både mannen och kvinnan får möjlighet med bibehållen lön – självklart.

För mig är hela idén mycket märklig. Jag skall alltså kunna få hjälp med städning via skattsedeln för att kunna jobba mer och slippa tänka på det där tråkiga. Jag avskyr att städa och gör det enbart för att jag avskyr ännu mer att leva i smuts. Men att någon skulle betala för att jag skall få möjlighet att slippa det, kan jag inte få in.

Sen är jag nog av uppfattningen att det faktiskt ligger på mig själv att ta hand om min egen smuts om jag är stark nog att göra det. Men det är väl helt okey att anlita städhjälp om man betalar för det utan subventioner. Varför skall t.ex. städaren betala via skattsedeln för att städa hos andra. I så fall borde städaren få dra av samma summa som subventionen i deklarationen. För vem städar hos städaren?

19 thoughts on “Vem städar hos städaren?

  1. Subventionen skall enligt min åsikt endast gälla dem som inte kan utföra städningen pga nedsatt förmåga såsom handikappade och dem som har hemtjänst.Städningen hinner man med men det blir ett problem när det prioriteras sist på göra-listan.

  2. Alltiallon
    Ja, VEM gör det. En städare som måste försörja sig behöver väl få hjälp med städning hon eller han också?

    Gullis
    Alla som städare gör det inte för att de gillar det. Många gör det för att de inte har något annat alternativ.

    Ullah
    Frisören betalar inte via skattsedeln någon subvention till dem som hon eller han klipper och inte själv kan gå till någon frisör och bli klippt. Om det nu var en invändning.

  3. Monika

    Det finns människor som gillar att städa,som tycker om när det är rent & snyggt.Städjobb, tidningsutbärare,diskare är ett av många jobb som också måste göras av någon.Det är inte många som har det perfekta jobbet som både ger massa pengar och samtidigt är roligt. Men subventionen skall bara gälla dom som inte kan av olika skäl och då menar jag inte dom som inte vill städa.

  4. Jag gillar inte att städa, men tycker om när det är rent och snyggt. Det gör väl de flesta av oss. Frågan är vem som skall städa bort smutsen i våra hem.

    Men min poäng är att städaren ofta inte är i den positionen att den kan anlita städhjälp själv, vilket innebär att det får denna sköta själv efter 40 timmars arbetsvecka med det nya förslaget. Dessutom får städaren vara med och subventionera den städning som denna gör hos andra. Och hur skall städaren orka. Det är inget lätt jobb precis. Skall hela städarens liv handla om städning?

    Och nu när arbetsmarknaspolitiken har hårdnat betydligt så kan det mycket väl bli så att många arbetslösa som tidigare fick en möjlighet att utbilda sig till ett jobb de passade för, vara tvungna att ta ett städjobb.

    Är det inte något som gnisslar med det nya förslaget? Vem städar hos städaren? Jag håller kvar den frågan oavsett om städaren gillar att städa eller inte.

    Jag tycker precis som du att alla som är fullt arbetsföra och klarar sig själva också städar själva och inte att vi skattebetalare skall vara med och subventionera den städningen. Och absolut inte att de som städar hos andra är med och betalar subventionen.

    Dessa resurser skall väl läggas, precis som du säger, på dem som faktiskt inte har den fysiska orken eller av andra skäl inte klarar av sin städning.

    Här drar man ner för människor som är speciellt utsatta i vårt samhälle och så pytsar man ut pengar till dem som både har råd och ork att själva klara av det mest fundamentala. Att sköta om sitt eget.

    Tillbaka i gamla tider!

  5. Jag förstår vad du menar, men när du ställer frågan så talar du mer om städarens lön än om subventionen i sig. För städaren har väl också rätt att få subventionerad städning av någon annan. Du menar förmodligen att städaren har så låg lön att det inte är möjligt, precis som för så många andra lågavlönade. Å andra sidan kanske städaren är glad att ha fått ett jobb som han eller hon inte skulle ha haft annars. Det var väl en av tankarna kring subventionerna, vad jag kan minnas. Hellre ett rejält städjobb än en meningslös arbetslöshet som också kostar pengar. Eller svartjobb.
    Så jag tycker inte att frågeställningen är helt enkel.

  6. Ja, städaren har också rätt att få subventionen – självklart. Kanske jag anser att de som är städare i dag på företag, hos gamla och sjuka, i skolor mm. skulle få den som en bonus.

    Jo, städaren kan var glad över att få ett städjobb när alla andra möjligheter till att själv få välja sin framtid som fanns tidigare då det fanns möjlighet att utbilda sig mer än vad det gör idag.

    Först tar man bort alla möjligheter, sen inför man hårda regler, så att den arbetslösa till slut blir glad över att få ett städjobb, bara för att få något. Klart man blir glad över att städa hos någon om alternativet blir att svälta. Men det är ju något man genom politiska beslut har skapat.

    Det är något cyniskt över det hela.

    Jag tycker det är busenkelt.
    Vi tar hand om vår smuts själva (om vi inte är sjuka, gamla eller av andra skäl inte klarar av städning) eller också betalar vi för den utan subvention. Och varför jag anser det vara busenkelt är för att någon måste göra detta jobb. Man skapar en arbetsmarknad. Och vilka kommer att få dessa jobb i bästa fall och tvingas i värsta fall.

  7. Om man inte har lusten att städa får man väl ha det ostädat,det är inte svårare än så.Orkar man arbeta så orkar man städa.Vill man inte städa så får man betala någon att göra det om man vill ha det städat.
    (utan subvention).Så har det alltid varit. Jobb som jobb bättre städa och få betalt än att vara arbetslös.

  8. Man kan ju kolla upp lite vilka andra tjänster som är subventionerade här i samhället också, och fundera på om det är rätt eller fel. Har inte byggnadsbranschen till exempel fått ta del av en massa sådant, så att deras jobb skulle hållas igång? Det är inte finare eller fulare att städa än att till exempel bygga.

  9. Ullah
    Jag tror att det kan finnas fler områden där man kan ifrågasätta subventioner. Men nu talar jag om just om subventionen av hushållsnära tjänster. Det blir inte rätt för att det finns något annat som också går att ifrågasätta, som jag ser det. När det gäller byggnadsbranschen så kan inte alla bygga sitt hus, men städa kan alla som är arbetsföra mm. En viss skillnad är det. Vi behöver inte folk som städar i våra hem om vi är arbetsföra … men byggnadsföretag och byggnadsarbetare behöver vi verkligen.

    Och varför jag ser det här som märkligt, orättvist och en skapad arbetsmarknad som kräver att människor faktiskt inte har något annat val än att ta dessa jobb, ja det har jag redogjort för.

    Nä, det har inte med fult eller fint att göra alls. Jag skulle troligen vara lika skeptisk om det handlade om att pianospel eller golf subventionerades, om det var samma förhållande som rådde.

  10. Jag skulle troligen vara positivare mot en sån här subvention om man inte samtidigt försämrar för de människor som redan idag har en dålig sits.

  11. Jag är inte säker på vad jag tycker om subventionen för städning, men jag tycker inte att argumentet att man kan städa själv är ganska nedvärderande gentemot de som städar. Du tänker att det bara är rika som kan utnyttja subventionen, men jag hörde till exempel på radio en äldre dam som hade räknat ut att hon tjänade på att anlita en städfirma i stället för de tjänster som kommunen erbjöd. Hon fick det billigare, och dessutom samma person som kom hem till henne och inte en massa olika. Och jag tror faktiskt inte att alla som arbetar med det ser städjobben som en sista usel utväg. Fast nu har jag egentligen svarat mer än jag tänkte, om ett ämne som jag inte har brytt mig så mycket om tidigare! Hoppas att du får en trevlig (städfri?) helg!

  12. Ullah

    Jag har inte alls nervärderat yrket i sig själv. Anser det vara ett mycket viktigt yrke. Hur skulle det annars se ut. Har ju t.o.m. skrivit att de borde få en ”bonus”, istället för att det skall subventioneras för andra.

    Det är subventionen jag är emot, inte att folk väljer att anlita folk som gör jobbet åt dem. Och att man samtidigt inför hårdare regler för arbetslösa.

    Inte heller ser jag det som en ”usel utväg” rakt av. Men för dem som inte passar för det, finns det inte längre någon möjlighet att göra ett eget val. Det är det borttagna VALET som jag kritiserar.

    Man kan vända på det – om man inte själv anser sig kunna städa sitt hem själv och anlitar andra att göra det, dvs. har kontinuerlig städhjälp, så nervärderar man det i relation till annat man anser vara viktigare. Om man dessutom inte anser det vara värt att betala för, utan man tar emot en subvention så kanske det blir ännu mer nervärderande. Man är inte ens beredd att betala fullt pris för det. Hmm!

    När man försämrar för dem som verkligen behöver stöd och hjälp och samtidigt inför en sån här subvention, så undrar jag vad man ser som viktigast.

    Men, när nu denna konstiga subvention finns i vår tid, så är det bra, som jag skrev i inlägget, om de som behöver den bäst också får det mesta av den.

    Jag hade inte själv tänkt mig diskutera det här i flera dagar 🙂 … men det blev så ..

    Har städat bilen idag och städar gör jag när jag tycker det behövs. Själv och utan subvention. Och är det något jag inte klarar själv, t.ex. tvätta taket eller liknande jobb, anlitar jag folk och betalar vitt utan subvention.

Kommentera

