Fördomsfullhet som aldrig försvinner?

En bloggare som jag aldrig kommit i kontakt med förrän idag, förutsätter att det måste vara någon som inte har egna barn (1) som lagt ut förundersökningen och bilderna på de mördade barnen från Arboga på The Private Bay (se SvD). Jag länkar inte till denna speciella bloggare då jag anser att denna har fått nog med uppmärksamhet. Men jag vill ändå ta upp det här. För jag är så trött på alla fördomar om dem som inte har barn.

Jag förstår inte varför man så ofta antar att de som inte har barn är känslokalla, oförstående mm. Har man överhuvudtaget något bevis för att en som inte har barn har ett sämre känsloregister än någon annan. Som om barn gör det bättre.

Det är likadant när vissa säger – Har man barn förstår man hur hemskt det är eller – Som förälder förstår man ju hur hemskt det är.

Det är förolämpande mot alla som inte har barn. Skulle en som inte ha barn reagera mindre och vara mindre förstående över att barn blir brutalt mördade. Kan någon förstå utom de som drabbas hur hemskt det verkligen är. Det är svårt att tro att man förstår mer för att man har barn, då vissa som har barn skriver på de drabbades hemsidor – jag är så glad att inte mina barn har drabbats. Jag gick in och tittade på mina barn som sov och kände en sådan tacksamhet. Skulle det vara ett bevis på att man förstår när man kan säga detta till någon som fått sitt eller sina barn mördade. Man förstår väl egentligen bara sin egen känsla. Och jag förstår att föräldrar känner så, men inte att de uttalar sina känslor till berörda.

Människor utan barn är ingen sämre sort.

Vi är precis lika känslosamma, förstående och för all del lika oförstående som alla andra, även om vi inte har barn. Det är inte barnen som skapar våra känslor, de väcker det känslor vi redan har. Inget barn i världen kan väcka en känsla en person inte redan har, vare sig de har fött dem till världen eller inte.

(1) Update

Fler bloggare frågar sig detsamma…

10 reaktioner på ”Fördomsfullhet som aldrig försvinner?

  1. Inte är människor utan barn sämre människor!

    … men de är en livserfarenhet fattigare.

    Och jag tror att det är detta många försöker förklara.

    Jag ska ärligt säga att jag inte hade en aning om hur enormt starka känslor jag skulle få i o m att jag blev förälder. De går faktiskt inte att jämföra med någonting annat.

    Och föräldrakänslorna är helt omöjliga att med ord förklara… De går liksom bortom förnuftet på något sätt. Man har dem i ryggraden. Lever med dem 24 timmar om dygnet.

    Att vara förälder liknar ingenting annat – och överskuggar allt.

    Det här

  2. Du är verkligen i farten idag 🙂
    Kommer svara på dina inlägg senare – sitter och pluggar just nu och fyra pling fick mig att kolla in vem som var på ”tråden”, men en kort kommentar vill jag ändå lägga.

    Jag är ingen livserfarenhet fattigare. Jag har aldrig saknat egna barn i mitt liv. Kanske har det gett mig ett rikare liv, vem vet? Erfarenheter jag troligen inte hade hunnit få. Dessutom har jag inte levt isolerad från andra barn. Inte heller har jag varit ”fri” från ansvar. Även om jag inte behöver ta ansvar för ett eget barn, betyder inte att jag inte skulle kunna det.

    Sen skulle jag kunna skriva massor om att man inte behöver förklara föräldrarskap och dess starka känslor för en som inte har barn, bara av skälet att de inte har barn. Vi förstår det nog, de flesta av oss.

    Snarare anser jag man behöver förklara det för dem som är föräldrar som av något skäl verkar sakna dessa starka känslor och kanske speciellt verkar sakna det ansvar som åligger dem.

    Jag efterlyser att man erkänner att individer som valt eller inte har kunnat få barn kan ha ett minst lika rikt liv som dem som har barn, genom att tillskriva dem exakt samma känsloregister, samt en förmåga att förstå och bli upprörd över fruktansvärda händelser. Om någon väljer att lägga ut bilder på mördade barn, varför dra in barnlöshet som en förklaring. Som om känslokyla och oförståelse hör ihop med dem som är barnlösa.

  3. Man kan aldrig nånsin sätta sig in i det helt & hållet hur man känner eller skulle reagera vare sig man har barn eller inte när nåt fruktansvärt händer ens barn.

  4. Gullis: Nej… det kan man tack och lov inte!

    Monica:

    Jag menade inte ”fattig” på det sättet, utan mer att du inte har just den erfarenheten. Oavsett om du medvetet valt bort, valt till eller hur det än är.

    Jag har valt att inte åka snowboard… jag är ”fattig” på den erfarenheten.

    Jag kanske uttrycker mig heldumt… märker jag.

    Personligen är jag övertygad om att människor som av någon anledning inte har barn, kan leva ett otroligt rikt liv – på massor av erfarenheter som vi som valt att skaffa barn kanske inte kan… av rent praktiska skäl.
    Däremot hävdar jag fortfarande att man inte riiiktigt kan förstå just DE starka känslor som följer med föräldraskapet. men man kan absolut ha andra starka känslor… men inte just de… Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig… Men det finns känslor som är så unika, så speciella… just mellan förälder och barn. Det är liksom biologiskt…

    Dom där bilderna… de har ingenting med barnlöshet att göra, utan handlar enbart om ett otroligt dåligt omdöme och antagligen stor empatiproblematik.

    För mig är det självklart att Pirate Bay ska ta bort bilderna… oavsett all deras moralväkteri internet – så måste även ägarna till PB ha någon form av normal moral…

  5. Monika: Ps… Måste korrigera mig lite… FÖRSTÅ de starka känslorna kan nog de flesta – men inte känna in dem. Då måste man nog vara förälder först.

    Huvva vad jag trasslar in mig nu!

  6. Tack mamman för att du försöker förklara … men du behöver inte. Och att du trasslar in dig visar mig att du är en av dem som faktiskt erkänner mina erfarenheter och inte avfärdar dem av hur det är att leva utan barn på grund av fördomarna.

    När det gäller bilderna så anser jag, med tanke på att det gått så långt att alla känner till det här och föräldrarna har upptäckt att de lättare går att få tag på än att begära ut dem på vanligt traditionellt sätt, att The Private Bay skall ta bort länkarna. För det skall visst handla om att det är länkar till någons hårddisk eller liknande. Kan inte det där. Men visst är det brist på empati eller principfasthet som får empatin att stryka på foten, när man svarar föräldrarna på det sätt de gjort (iaf enligt media) Det vore intressant att veta varför bilderna har offentliggjorts från polisens sida. Förundersökningen är dock offentligt material och går att få tag på, på annat sätt.

  7. Håller med… varför är bilderna offentliggjorda?

    Och visst trasslar jag in mig ibland, eller hur 😉

    Som jag kan se det, så hamnar ibland barnlösa i försvarsställning så fort man pratar om föräldraskap… Det är precis som om de (ni) tror att ni måste försvara val ni gjort/ eller val ni inte gjort men tvingats acceptera… Jag försvarar inte varför jag inte gillar kåldolmar, eller åker snowboard… om du förstår.

    Jag (i allafall) tycker inte ni har någonting att försvara. Så det så 😉

  8. Vi tror inte att vi måste. Vi får ofta frågan rakt ut – Varför har du inte barn. Gillar du inte barn? mm. Vi måste förklara varför. Därför att folk menar sig inte förstå, speciellt om de får veta att man är frivilligt barnlös. VEM kan vara det? osv. Och det är många gånger bättre att berätta varför än att folk går omkring och tror varför och det är helt fel. (Skrev en hel del mer om det här, men raderade det. En förklaring om någon hunnit läsa och undrat varför jag tog bort det. Har sagt det så många gånger och nu reagerade jag av andra skäl än tidigare.) Jag tycker man skall prata om det här. Reagera när man upplever att det grasserar fördomar. Det är därför jag skriver om det. Inte för att jag känner ett behov av att försvara mitt val. Jag anser att alla skall respektera det. Om man tiger om det och inte tycker att det är någon större sak, så är man med och förstärker fördomarna. Om man bara säger till dem som inte har barn att de bara inbillar sig sina egna erfarenheter eller t.o.m. skapar dem själv, förstärker man inte bara fördomarna utan också avslöjar att man själv bär dem med sig.

    Men denna gång reagerade jag mest över att man tog barnlöshet till förklaring för att man kunde lägga ut bilderna och neka att ta bort dem. Som om empatilöshet, oförståelse mm. hör ihop med barnlöshet. Man tror man hört och läst det värsta, men … det poppar upp nytt hela tiden. Jag är snart femtiofem år. Och är innerligt trött på fördomarna som poppar upp när man minst anar det och att barnlöshet förknippas med det folk anser vara det värsta tänkbara; känslokyla, egoism, självupptagenhet, bara sig själv att tänka på, oansvarig, kan inget om barn, förstår ingenting osv. Och så då drar man till med – Den där kan inte ha barn…. När man inte hittar någon annan förklaring, så blir det barnlösa som får skulden. Vilka andra kan ha gjort en sån sak.

    Och så glömmer man allt som händer med barn inom familjer. Och att det är just föräldrar som skadar sina egna barn. Vad som sker är våldtäkter, barnmisshandel och mord av föräldrar runt om i världen. I veckan har t.ex. tre föräldrar i en och samma stad dödat sina barn. Det som händer inom familjer är i alla fall inget man kan skylla på barnlöshet.

Kommentera

