Piratbay och skulden

Det här är en länk till Peter Sundes blogg.

Klicka här!

…. där det går att läsa om hanteringen av den här frågan om att materialet i vilket obduktionsbilder finns tillgängligt.

Jag kan ha helt fel, men gör jag inte principiellt likadant som Piratbay. Jag länkar till en sida på vilken alla troligen kan gå vidare till Piratbay och få en länk till ett material som de kan ladda ner. Skapar jag då inte en möjlighet. Är det fel av mig att länka till den här bloggen. Det är säkerligen en värderingsfråga, men gör jag mig då inte skyldig till att haussa upp stämningen. Eller?

Gammelmedia, TV4 har rapporterat om det här. Innan var det 400 användare som laddat ner materialet via den där torrentlänken. Efter inslaget var det 30 000 och nu är det 50 000 som laddat ner det. Frågan är då VEM som är skyldig till spridandet och intresset för det här offentliga materialet. Peter Sunde och Piratbay eller Gammelmedia.

Jag kan tycka, rent personligen att när barnens pappa upprördes av att möjligheten fanns, att Piratbay hade kunnat ta bort länkningen. Och istället vara med och debattera varför bilderna inte belagts med sekretess från början. Men rent principiellt så handlar det för Piratbay om något helt annat. Dessutom kan man fråga sig varför man skjuter budbäraren istället för att gå och fråga de som verkligen är ansvariga för att inte ha sekretessbelagt bilderna i det offentliga materialet. Och utsätter dem som orsakat spridningen, dvs. gammelmedia för schavottering.

Det obehagliga i hela den här affären förutom att det överhuvudtaget finns obduktionsbilder att resonera kring, dvs. att barnen är mördade, är dessutom att man blandar ihop saker och ting. Man tar upp frågor som avslöjar att man ser de som inte har barn vara känslokallare än de som har. Sunde fick bl.a. frågan om han skulle ställa sig till det här på annat sätt om han hade egna barn. Detta är inte endast EN fråga till EN person, utan en fördom som inte bidrar till något annat än att ge budskapet att man anser att de som är barnlösa skulle vara annorlunda och ha en annan typ av känsloregister.

En annan sak är att man trots allas klargöranden om torrentlänken, (själv kan jag inte förklara det, så jag länkar till Bloggelito) fortsätter att tala om det som om bilderna lagts upp på nätet. Det offentliga materialet finns på en privatdator. Ungefär som jag kan länka till en word-fil på min egen dator, t.ex. studiematerial_uc230f.

Vet inte riktigt hur det fungerar, men det enda jag kan publicera är Något som bara försvinner från det här inlägget, men det är en bild av att det är ett dokument. Och när jag klickar på det, så kan jag ladda ner själva filen. Likadant fungerar en Skydrive.

Det ser alltså inte ut på det här sättet:

… dvs. att jag kan lägga upp texten här som jag kan lägga ut en bild.

Det finns alltså ingen risk att man kan ramla in på en sida och se bilderna, som jag fattat det hela, om inte någon direkt laddar upp bilderna. Men eftersom materialet troligen är inlagd i en pdf-fil eller liknande (är det en torrentfil) är den låst. Man måste ladda ner materialet ungefär som ni nu kan ladda ner mitt studiematerial, som bara finns på min egen dator. Jag kan t.ex inte med dagens teknik klicka på länken och få upp det skrivna och lägga in på en sida. Jag måste gå tillväga på ett helt annat sätt. Kopiera, klippa och klistra. Och då får jag inte med fotnötterna om jag inte skapar en webbsida på ett speciellt sätt.

Jag anser personligen att Piratbay hade kunnat tagit bort länkningen, men det är en personlig åsikt jag har. Frågan är dock, oavsett vad jag tycker eller känner, vad en sådan åtgärd skulle få för konsekvenser för annat offentligt material som kan vara viktigt att fortsätta vara just offentligt för möjligheten att granska undersökningar som ligger till grund för domar.

Men debatten är verkligen obehaglig därför att det är fritt fram för alla typer av fördomar … Och att SVT och Janne Josefsson så ensidigt behandlar ämnet är även det obehagligt. Men det mest obehagliga (förlåt om jag tjatar) är att man förbiser det faktum att gammelmedia har skapat spridningen och sen skyller på Internet och speciellt på en person som får stå för all skuld.

Jag förstår föräldrarnas subjektiva upplevelse inför det här. Själv skulle jag å ena sidan inte vilja att någon skulle kunna ladda ner obduktionsbilderna av min egen far. Men skulle jag å andra sidan inte vilja att inte någon skulle kunna få möjlighet att ta del av dem om något sådant kunde visa att han blev mördad och inte dog ”en naturlig död”. Det här är inte svart och vitt. Men det har blivit en skendebatt. Man talar om fel saker och utser syndabockar och lägger in människors privatliv som inte har ett dugg med saken att göra. Det intressanta är vad Piratbay och i det här fallet Peter Sunde säger, inte hans privatliv.

Det verkar som om man i debatten är mer upprörd över att det är möjligt att få tag obduktionsbilderna därför att de ingår i ett offentligt material, än att de faktiskt finns, dvs. att barnen blivit mördade…. Och vi kan inte bortse från att gammelmedia är en mycket viktig aktör i att det blivit så välkänt. Och sist men inte minst att bilderna inte sekretessbelagts från början.

Att ingenting finns tillgängligt på nätet, men är offentligt och kan rekvireras, är ingen garanti för att inte spridandet av bilder kan bli möjliga. Man kan scanna in dem eller fotografera dem med en digitalkamera och ladda upp. Risken är nog större, tror jag, att bilder kan hamna på någons hemsida på det sättet än om det är låst i en fil vilken man inte har någon möjlighet att låsa upp – eller har man det? I vilket fall, löser man egentligen bara problemet genom att ansvarig myndighet sekretessbelägger bilderna från början.

Annonser

9 reaktioner på ”Piratbay och skulden

  1. Hej, Du verkar vara en vettig människa. Själv är jag väl inte så intresserad av juridiska problem.

    Varje sunt tänkande medmänniska hade ju kvickt som bara den tagit bort länken, när de anhöriga bad om det. Sedan hade saken varit ur världen för deras del. Det är väl inte deras problem om den dyker upp på andra sajter.

    Men det gick inte för ”det strider mot deras principer”. Dessa fjantar på Pirate Bay tror sig tydligen vara utvalda av någon högre makt till att föra någon sorts helig strid för att ”användarna” ocensurerat ska få lägga ut precis vad de vill på nätet. Men sedan framgår det på slutet av försvarstalet att de har ett filter mot pornografi, för det kan verka stötande. Alltså kan Pirate Bay ta bort och lägga till precis vad de vill. Snacka om dubbelmoral.

    Jag har försökt säga det i ett inlägg på Sundes sida, men gissa om han tar in det. Nej, det försvinner i censuren.

    Enda trösten man har är att killen blev överkörd av Josefsson i tv.

  2. Till Sten Åke Axelsson ovan.

    ‘Filter’ mot pornografi kan man slå av eller på, och det är vanligtvis på för att barn inte ska råka på pornografi när de surfar på siten. Pornografin tas inte bort och ingen på siten bestämmer vad som ska läggas upp eller tas bort.

    Det enda som tas bort är mig veterligen barnpornografi, som är olagligt att inneha, och de som lägger upp länken blir polisanmälda.

  3. Sten-Åke Axelsson
    Hej!

    Skillnaden mellan barnpornografi och offentligt material är väl att det ena är olagligt och det andra lagligt. Såvitt jag förstår har inte Piratbay gjort något olagligt. Frågan är därför vad man kan anmäla dem för.

    Och då har vi den moraliska och etiska sidan av saken. Och här är väl frågan vilken moral de skall tillämpa – vara trogna sin ”affärside” och kunderna eller ge efter för ”vår” moral.

    Jag tycker de skulle ha tagit bort möjligheten att ladda ner materialet men fortsatt debatten, som jag skriver om i huvudinlägget.

    Det som stör mig är att man inte talar om det man borde tala om … hur mycket som skall vara offentligt eller inte. Hur mycket som anhöriga till mördade barn, föräldrar, syskon mm skall behöva lämna ut till offentligheten mm.

    Ja, det kanske är en tröst. Men det var jobbigt, rentav obehagligt att se hur Josefsson vinklade det hela och inte berörde gammelmedias ansvar med en enda stavelse.

  4. Hej Monika. Och Simon också.

    Att Pirate Bay inte gjort något olagligt är säkert sant.

    Men jag tror folk, inklusive jag själv, blev upprörda över att en anhörig som lägger fram en enkel önskan inte kan bli tillmötesgådd i detta speciella fallet. Lite plats för sunt förnuft och medmänsklighet borde det finnas. Det är säkert världens enklaste sak att plocka bort en sån där torrent eller vad det heter. Det var väl det enda som önskades, efter vad jag förstått.

    Sunde tvår ju sina händer som om han vore helt maktlös för länkarna som läggs ut på Pirate Bay. Men då menar jag att eftersom han kan sålla bort pornografi (jag menar inte bara barn-pornografi nu, utan vanlig laglig pornografi) så skulle han lätt kunna ta bort andra vidriga länkar också.

    För övrigt är jag helt enig angående åklagarens förfarande. Vad är det för vits med att offentliggöra bilder på sönderslagna barn? Men att sedan slänga dem till massorna är ju riktigt sjukt, eller kanske bara obetänksamt. Vad vet jag. Skulle vara verkligt intressant att höra den personens förklaring.

    Jag är inte riktigt så elak som jag låter ovan utan var väl mest sur Pirate Bay att han inte tog in ett av mina inlägg på bloggsidan. Där finns ju bara en enig hejaklack.

  5. Jag uppfattade dig inte som elak, utan mer som sur för att du inte fått in dina inlägg på hans blogg.

    Jag tror att om Piratbay tagit bort länken, kan frågan ha gått vidare. I och med hans motstånd så blev det så här.

    Det finns inte mycket till egna ställningstagande i vårt land. Om majoriteten anser en sak skall alla göra som den säger. Och det är väl däför det blir gatlopp och schavottering av dem som orkar stå emot eller är för dumma för att inse sitt eget bästa.

    Vi lever i grupptryckets land. … ända upp i riksdag och regering. Ett arv från socialdemokraterna kanske som missuppfattats. Att vara solidarisk mot gruppen är en sak – grupptryck som leder till gatlopp och schavottering, samt mobbning är en annan.

    Varför har Sunde fått stå för hela skulden. Kanske för att han inte gjorde som man förväntade sig att han skulle göra. ”Han mopsade helt enkelt upp sig …”

    Egentligen är det ju åklagaren som gjort fel.
    Media har varit en aktiv aktör.

    Inget av detta nämns.
    Man har en syndabock och det räcker.

  6. Mitt svar är off topic, men du satte ju själv in länken till ditt kompendium och jag läste det. Jag kunde inte tyda vilka som får det. Kan de komma direkt från gy eller har alla elever andra universitetskurser i bagaget?

    Ditt kompedium, kan väl ses som din diskurs (?) och är (enl vad som stod där) då ”inte bara en yta att fästa tecken på, den är en operator” … det handlar alltså om maktförhållanden – och i en undervisningssituation mellan lärare-elev..

    Lärarutbildares habitus innebär alltså socialt avstånd till eleverna …..?

    ”Kan vi inte, när vi läser Dewey, komma underfund med att vi fortfarande är ganska förtjusta i att börja med att förmedla fakta, istället för att börja i erfarenheten, som Dewey förordar.” Erfarenhet, ja hur bedöms den för lärarutbildare, alltså erfarenhet av arbete som lärare i t ex gr/gy? Anses den nödvändig eller behövs ingen egen erfarenhet alls av det yrke som man utbildar elever för?

    ”Socialt är avståndet mycket stort (om inte lokalvårdaren är akademiker och arbetar extra, men trots detta står han som medlem i en grupp lika långt ifrån som den utan symboliskt kapital).”

    En akademiker med hög akademisk examen behöver inte jobba _extra_ som städare, den kan t ex ha valt att arbeta som städare för att den blivit innerligt trött på just den akademiska världen, men naturligtvis förutsätter det att den sätter personlig trivsel högre än högre lön och status.

    Har du någon länk till någon som fört samman Foucaults Diskurs och Bourdieus Habitus?

    När det gäller det som eleverna i t ex gr skall kunna, så var nog den gamla polytekniska utbildningen i f d Östtyskland förhållandevis enkel att ha att göra med. Om de körde efter Deweys learning-by-doing eller modell ”korvstoppning” eller båda, vet jag dock inte. Med detta menar jag inte att förorda nämnda slags utbling, det var bara en tanke som kom vid genomläsningen.

    Avslutningsvis kan jag säga att jag tror att jag i princip är på ca samma linje som du. Men jag är mycket kritisk till mycket inom den akademiska världen . Vidare har jag inte läst inom den hermaneutiska skolan.

    Och visst har jag mer att säga, men eftersom jag inte ger mig tillkänna själv på så vis att jag t ex i en blogg skriver om mig själv, så känner jag mig snyltande, dvs du ger och jag tar utan att ge något riktigt tillbaka själv …. eller någonting i den riktningen om du förstår vad jag menar. Alltså du går ut med allt utom det personligt privata, medan jag är ”anonym” och ger inget mer än mina tankar, ingen bakgrund osv. Men jag trivs väl bäst som ”anonym” pga den frihet det kan ge i skrivandet (och FRA gör nog min önskan om att vara ”anonym” änna större).

  7. Nemen, jag vill tacka dig för dina synpunkter. …

    Kompendiet blir aldrig färdigt och som jag skriver i det i början är det studenterna som har initierat det. Många har velat ha min tolkning först. För att ha något att bolla sitt eget tänkande emot.

    Det där med att jobba extra. Du har helt rätt. Man kan ha valt att göra det och av det skälet kommer jag lägga till det i texten.

    Min diskurs är det inte, däremot är det en tolkning och även om andra kan göra tolkningar liknande mina och rentav samma tolkning, kan jag ändå bara framhålla att det är min tolkning av kursen och den litteratur vi använder oss av. Jag ingår däremot i en diskurs, vilket man kan finna referenser till i min text.

    Och visst, det du skriver om det sociala avståndet är väl en riktig tolkning, utifrån Bourdieus perspektiv. Men kan naturligtvis ifrågasättas. Kanske man hellre skall använda sig av Foucault för att förklara den maktrelation som finns – lärare och elever/studenter Eftersom det grundhabituset kan se helt olika ut.

    Kursen är teoretisk med litteratur som är svår … de går igenom den på drygt en månad.

    Det är mycket jag inte går ut med, även av det som inte är privat men omfattas etiken och PUL.

    Har du någon länk till någon som fört samman Foucaults Diskurs och Bourdieus Habitus?

    Nej, jag har inte någon länk och jag tror inte riktigt på att blanda ihop olika teorier. Man kan göra jämförelser. Foucault och Bourdieu är alldeles för långt ifrån varandra. De kan verka närmare än man kan tro.

    Och Diskurs och Habitus begrepp som förklarar hur något är på olika nivåer. Diskursen handlar ju övergripande och mycket förenklat om hur man talar om något, om vad man kan tala och vem som kan tala. Något som inte betyder att individen talar. En praktik kan frambringa en viss typ av yttranden. Habitus handlar i korthet om något som personen ger uttryck för, t.ex. smak, hur man för sig, mm. och som är kopplat till den grupp man tillhör. dvs. det är något som bl.a förkroppligas och ligger närmare Merleau-Pontis teori som jag ser det.

    Kanske man kan säga att den som har ett högt symboliskt kapital även är den som kan tala inom en diskurs. Men att förena diskurs och habitus – nej, det tror jag inte är möjligt i en handvändning. Jag tror dock att det skulle bli en väldigt intressant text om man tog sig för med att argumentera för och emot en sådan förening.

  8. Jaha, inte din diskurs utan din tolkning och du ingår i en diskurs. OK. Jag använder troligen inte termen Diskurs som Foucault gör, utan mer som i betydelsen infallsvinklar, frågeställningar, sätt att resonera o likn; någon form av redovisning av var man står.

    PUL får natuligtvis även ”anonyma” ta hänsyn till om de vill ha sin sajt kvar på nätet.

    Verkar vara lite med en månad för genomgång, för vad jag kan bedömma så ligger den på en hög teoretisk nivå. Men nu skall jag hålla tyst.

    Tack för svaret 🙂

  9. Det är väldigt kort tid …

    Varför vara tyst?

    Du gav mig en annan syn på ”jobba xtra som städare” och gav mig ett uppslag till ett ämne som skulle vara intressant att skriva en text kring.

    Jo, Foucault är inte ensam om diskurs… Jag är väl bara alltför influerad av just den betydelse han lägger in i begreppet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s