Vad får man för 225-250 kronor i månaden?

Regeringen skall sänka skatten med 15 miljarder !!! och det ger dem som jobbar ungefär 225-250 kronor i månaden. (se SvD)

Det är det här jag kallar för att pytsa ut pengar utan att det egentligen kommer till någon nytta. OK, 250 kronor i månaden är pengar. Men vad får man för dessa i dagens läge? Några böcker, lite mer cigaretter, några flaskor vin extra, mat för några dagar osv.

Vore det inte bättre att lägga dessa 15 miljarder på extra åtgärder för gamla, sjuka och andra som behöver lite mer stöd. De skulle kunna få lite mer än 250 kronor genom att de skulle få annat än pengar i plånboken.

Och vi får inte glömma att något annat troligen höjs istället.

Samtidigt höjs gränsen för statlig inkomstskatt från en månadslön på 28 400 till 31 700 kronor nästa år.

16 miljarder kronor satsas på sänkta arbetsgivaravgifter, sänkt bolagsskatt och ändrade regler för att förbättra villkoren för företagande.

Det låter ju bra alltsammans, men återigen handlar det om dem som har hög lön i jämförelse med många andra som behöver mer i plånboken. Och frågan är hur många jobb det blir av att företagen får sänkta arbetsgivaravgifter för dem som idag har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Är det inte bättre att lägga en del av dessa miljarder på fortbildning och kompetensutveckling istället? Jag tror på riktade insatser för att förbättra villkoren för individen.

Att pytsa ut pengar till medborgarna och företagarna i form av sänkt skatt utan några motprestationer, är som jag ser det, kanske inte det bästa sättet att hantera pengar. Eftersom det inte alls är säkert att pengarna används till det som Alliansen hoppas på. Vad det nu är?!

Nåja!

13 thoughts on “Vad får man för 225-250 kronor i månaden?

  1. ”sänkt skatt utan några motprestationer”

    – Är du allvarlig? Det är ett argument man använder om bidrag, (andras pengar).
    Vad ska man behöva ”motprestera” för att få behålla sina egna pengar (sänkt skatt)?
    Helt jävla vansinnig argumentation.

  2. Hej

    Vad får man för 225-250 kr/mån? Ja, man kan tex spara dessa pengar istället för att röka och supa upp dem.
    Det är alldeles för få idag som har en sparbuffert.

    /Janne

  3. Konstigt i min värld är det låginkomsttagare som tjänar mest på att skatten blir lägre efter som de ligger närmast marginalen. 200 kr/månad, jag det kan bli en extra dag med familjen. Jag tror på den individuella skillnaden och att du och jag prioriterar vad vi vill ha hjälp till olika. Det enklaste sättet att fixa det är att du och jag får ett par kronor var så kan vi välja skälva.

  4. Herregud, man kan väl inte göra något med familjen för 200 spänn? Jag tycker du har helt rätt i ditt inlägg. Jag ser inga fördelar alls med att skatten sänks. 200 kr extra gör inte så stor skillnad i en människas liv, och de människor som faktiskt behöver 200 extra i plånboken är väl de som borde få dessa som skattepengar.
    Jag ser inte skatt som pengar man har haft, utan tid av ens egen arbetstid som man arbetar för att vi ska få ett bättre samhälle, för man har ju aldrig haft dessa pengar någon gång ändå.

  5. Hur kan man kräva motprestationer för att människor ska få behålla sina egna pengar? Du verkar inte hysa stor respekt för människors egendomar och arbetsbörda du?

    Har du hört uttrycket ”många bäckar små” förresten? Lyckas vi fortsätta med en sån här vettig politik i landet under några år så har alla dessa små skattesänkningar till slut blivit en rejäl peng som faktiskt gör stor skillnad!

  6. 200 kronor i månaden är 2400 på ett år, det kommer man ganska långt på om man inte slösar. Kanske något har så god inkomst det inte spelar något roll man ligger man på gränsen är det definitivt viktigt. Problemet men att bara ge lättaner till vissa är att de ibland reden hutlösa marginaleffekterna blir ÄNNU värre.

    T.ex. om man tjänar 100 kronor extra på övertid tappar man 1000 lapar i inkomst för skatt ökar och bidrag försvinner.

  7. Tack alla för kommentarer.

    Om man tittar på 225-250 kronor isolerat så kan man naturligtvis säga att det på sikt blir en hel del pengar.

    Men jag gör inte det. Snarare sätter jag det i relation till annat, t.ex. försämringar på många områden för de grupper människor som inte av olika skäl kan jobba. De kan inte förändra sin situation och blir på så sätt beroende av samhällets stöd.

    Motprestationer? Tänker främst på att skattesänkningar för högavlönade och företagare inte garanterar fler jobb eller annat som förbättrar. Alla dessa kan sätta in pengarna på banken och inte låta dem arbeta alls. Dvs. det finns inget krav på prestation.

    Om man behöver 200 extra för att kunna göra något med familjen kanske man tillhör den grupp som jag tänker på – om inte högavlönade får skattesänkningar, kanske de som bara får 225 kronor nu kan få 750 kronor i stället.

    Jag vet inte om det framgått ordentligt, men jag tycker det är förskräckligt mycket pengar som skulle kunna gå till annat, sjuka, gamla, långtidsarbetslösa; kompetens och fortbildning. Dvs. till riktade åtgärder istället för att pytsa ut pengar i form av skattelättnader som är små och till råga på allt inte garanterar någonting alls.

    Dessutom brukar mycket annat öka, så de skattelättnader man får äts i allafall upp i det långa loppet. Så det brukar inte bli någon förbättring för den som redan nu har förhållandevis låg lön.

    Till student.
    En del av dessa miljarder skulle man t.ex. kunna öka studiemedlet för eller på annat sätt förbättra för dem som lägger ner mycket tid och kraft på en utbildning kombinerat med ett halvtidsjobb.

  8. Vi lägre inkomsttagare har ju fortfarande fått så mycket högre avgifter på en del annat (bland annat fackliga avgifter)
    att de där två hundra kronorna bara täpper till hålen.

    Så nej, man ”får” inte två hundra spänn mer i plånboken
    om du frågar mig.

    Är det nån här som har räknat ut att de verkligen får det
    när alla andra utgifter är inräknade?

  9. Ja, lalanda, det troliga är att det kan bli ökade utgifter istället. För skattelättnader för alla måste ju tas någon annanstans ifrån. Och för en lågavlönad kan detta bli mer ökade utgifter än den skattelättnad som blir.

  10. Jag tycker att det är underbart att skattetrycket äntligen går åt rätt håll, för ett land som Sverige som i åratal har legat i toppskikten på listan för högt skattetryck är det fantastiskt!
    Kan inte låta bli att förundras över att vi är så oerhört indoktrinerade av långvarigt socialdemokratiskt styre att skattesänkningar väcker sådana negativa reaktioner. Och det är en myt att skattelättnader måste tas någonstans ifrån, läget är inte statiskt. Om fler människor betalar skatt kommer mer pengar in. Dessutom, varför ska våra pengar ta omvägen om staten i form av inbetald skatt som betalas ut som bidrag?

  11. Lilith, det är din uppfattning och den har du rätt att ha. Och jag har min …

    Det har skett många försämringar samtidigt som man sänker skatterna för dem som har höga löner … Sänkningen av skatterna gick väl först till höginkomsttagarna har jag för mig. Jag tycker det borde ha varit tvärtom.

    Jag är inte indoktrinerad av långvarigt socialdemokratiskt styre utan av det liv jag har levt och de erfarenheter jag har gjort. Samt för den känsla av solidaritet jag känner. Det känns helt enkelt fel att människor som har det sämst får försämringar. Och att de som är högavlönade får lägre skatt.

    Det stör mig helt enkelt.

    Jag är inte och har aldrig varit socialdemokrat..

  12. Själv är jag född i en diktatur i ett annat land,
    så jag kan inte se hur jag kan vara indoktrinerad i det långvariga socialdemokratiska styret.

    Jag förstår dock vad som menas med det,
    men jag ser det på ett annat sätt.
    Jag ser det, bland annat, som att
    utan det långvariga socialdemokratiska styret hade Sverige inte haft det väldfärdsamhället
    som resten av världen alltid har beundrat.

    Allting kan naturligtvis förbättras, inget är någonsin statiskt.
    Men på vilket sätt förbättras Sverige av något lägre inkomstskatter?
    För när det gäller arbete borde det väl ändå vara bättre att sänka arbetsgivaravgifterna rejält
    och för att främja exporten sänkt moms och skatt för varor och tjänster.

    Lägre inkomstskatter är inget annat än fjäsk.
    Ett sätt att köpa sig vänner helt enkelt.

Kommentera

