Unga vackra blommor och överåriga vissnande maskrosor

Det är så det talas om oss kvinnor på denna site men förekommer på fler siter.

Själva inlägget är intressant och det finns många vackra bilder av kvinnor. Men det är själva diskussionen det förekommer utsagor, som går ut på att kvinnor är bäst i sin första blomning och att kvinnor som är över en viss ålder är som vissnande maskrosor (mina ord och tolkning) (även i andra inläggs kommentatorfält höjs ungdomen till ideal) … En av kommentarerna av Ia är värd att förmedla på den här bloggen. Håller inte med allt vad hon säger, men det här var riktigt bra. Jag håller med henne till fullo och hoppas att hon inte har något emot att jag citerar henne.

Jag vet inte. Jag fattar kvinnoidealet. Jag tycker inte att någon behöver skämmas för att de föredrar kvinnor mellan 19 och 23. Men jag fattar inte behovet att förklara alla andra som allmänt vissna och överblommade. Och varför män måste förnedra kvinnor genom att säga att det är klart att ingen vill knulla en 40-åring – det är bara substitut för grannens 20-åriga dotter (eller den egna). Någonting är galet när man inte kan tycka att någon/något är vackert utan att poängtera fulheten i det andra. Men jag tillhör ju dem som tycker att äldre kvinnor är vackra – det räknas dock inte eftersom jag inte är man.

Och hon är tack och lov inte ensam. I ett annat inlägg reagerar män över upphöjningen av unga kvinnor till nackdel för de mogna.

För egen del brukar jag bara sucka numera när män sätter igång och bedömer kvinnor efter åldern. När jag var barn handlade det om att kvinnor över fyrtio var värdelösa överlag. Nu har det väl förändrats till viss del och inom flera områden att man inser att kvinnor har något att ge ända upp till femtio. Och inom mitt område kan man vara långt över sextio år och fortfarande räknas.

Men nu talar vi om sexualiteten.

Ias insiktsfulla kommentar skall jämföras med den här av Blogge Bloggelito.

Det är sant att jag har en preferens för asiatiska kvinnor, på kulturella och estetiska grunder, men jag gillar alla sorters kvinnor. Det är också sant att jag i primitiv mening dras mest till kvinnor som just blommat ut fullt, men det är en universellt giltig egenskap som vi inte bör förneka eller motarbeta; det är bara så det är. Alla blommor vissnar förr eller senare.

Man kan då fråga sig när blomman med manligt kön vissnar. När är män som vackrast och mest attraktiva. Vid vilken ålder, när de just blommat ut fullt … haha. Det blir lite märkligt att tala om att män blommar ut. Men inte att kvinnor gör det.

Jag tror att Blogge Bloggelito ger en relativt sanningsenlig bild av hur män (kanske inte i allmänhet, men i stor omfattning om än omedvetet) ser på oss kvinnor. Det är därför inte honom jag kritiserar. Jag förundrar mig endast över att man fortfarande år 2008 ser på kvinnlighet på det här sättet och på kvinnor i min ålder, och t.o.m långt tidigare, som något vissnat och nästan dött vad gäller sexuell attraktion.

Män får nog tacka sin lyckliga stjärna för att vi kvinnor inte ser på dem på samma sätt, för då skulle det finnas många många fler ensamma och olyckliga män än vad det gör.

Ias insiktsfulla kommentar gäller överlag. Det är väl ofta som man höjer någonting som vackert och i nästa andetag talar om något som är det fula. Inte minst sker detta när det gäller vikt. Det är antingen eller … om idealet är att vara smalt så påpekar man det fula i att vara tjock. Om idealet är mulligt påpekar man det fula i att vara smal.

11 reaktioner på ”Unga vackra blommor och överåriga vissnande maskrosor

  1. Folk som hyllar det goda genom att sänka det dåliga är bara trista, det handlar om hur man ser på livet, tror jag.

    Vad gäller kvinnors ålder är jag lite förbryllad. Efter att ha passerat 30 är jag tydligen MILF och det är okej att tilltala mig som gammal. Samtidigt går det bra att skälla ut mig offentligt för sina egna misstag då jag ser ut som en tonåring. Ur led är tiden, bokstavligen. Eller ja, det är ju snarare bristen på respekt som är besvärande.

  2. Äsch, så säger vissa män bara för att de ändå inte har skuggan av en chans hos en vacker kvinna runt 40. Hos de yngre, oerfarna kvinnorna, finns det alltid någon med pappakomplex de kan lura. Och varför skulle en vacker kvinna runt 40 vilja ha en sådan patetisk man, när hon kan ändå välja och vraka bland de bästa?!

    🙂

  3. Okej, blommor blommar inte och de vissnar inte heller; de är konstanta perenner genom livet. Detsamma gäller andra egenskaper: även de allra yngsta har vishet och erfarenhet som inte skiljer sig från de äldres. Eller?

  4. Fy fan va tråkigt att hoppa i säng med en ung oerfaren ”tjej”, när man kan upptäcka nya erfarenheter med en mogen kvinna som vet vad hon vill och därför vågar pröva nya infall.

  5. Annika
    Överhuvudtaget denna fokusering på ålder är märklig, vad det än gäller. Ens ålder är ju absolut ingenting man kan ändra på. Vi har en utbredd åldersdiskriminering i Sverige.

    Thebe
    Du kan ha fullkomligt rätt i att de känner sig ratade av en vacker kvinna runt 40.

  6. Blogge.
    Jag tror inte det är möjligt att utgå enbart från åldern. Vare sig då det handlar om sexualitet eller vishet och erfarenhet. Tror det handlar mer om vilka liv vi lever helt enkelt. Jag har träffat och träffar yngre personer som kan mycket mer än vad jag kunde i samma ålder och det tror jag beror på att de fått en bättre utbildning än vad vi fick. Jag träffar även yngre invandrare som har en vishet jag aldrig kommer uppnå. Det är så otroligt mycket jag inte har någon vishet om.
    Men vissa saker kan tiden mer än åldern ha betydelse för att det skall bli möjligt att få vishet. Dvs. man måste gå från och med till tillochmed.

    Vad gäller sexualiteten förutsätter man att den är densamma för alla människor och det är nog så, kanske starkare och svagare. Men yttrar sig attraktionen på samma sätt hos alla. När man är tjugo kanske man är sexuellt attraktiv på ett sätt, när man är mogen, dvs 40+ och uppåt kanske på annat och 70+ på ett tredje sätt. Det kanske är lika vackert.

    Vissa blommor blommor ju om för varje år och varje ålder har sitt eget värde och sin blomningstid. Jag ser inte mina ungdomsår, dvs. från 18-29 som toppen i mitt liv. Jag har haft uppgångar och nergångar i mitt liv, men jag har inte fastnat i någon tro att mitt liv var bäst då jag var ung. Jag lever efter den ålder jag befinner mig i. Dock har jag just nu fått lite åldersnoja, men det är bara övergående. Det vet jag. Och liksom blommor och växter behöver vila några år innan nästa blomningsperiod, så är det väl med oss människor också. Det vet vi ju.

  7. Nu är jag lite OT här, eftersom jag svarar en annan bloggare, BloggeB. Självklart har inte en yngre människa erfarenheter och visdom som en som är äldre. De yngre har sina erfarenheter och sin visdom, men självklart skiljer de sig från de som är äldre. Tiden, tiden.

  8. BloggeB, jag läste om din kommentar ovan med en annan tolkning. Och om den tolkningen stämmer, kan du bortse från min kommentar ovan. Man kan se det som att hela tolkningsområdet är täckt. 😉

  9. Jag tycker mig personligen se detta hos alla idag, det och har blivit mycket tydligare hur kvinnor, tjejer föredrar och är öppna med sina man-ideal. Från Depp till chippendales. Jag är inte helt säkrt på en så svart vit könsbild fungerar idag.

    Det om något borde feminismen lärt oss, även om jag personligen tycker feminism är ett dumt ord för jämställdhet.

  10. Nej, en svart-vit könsbild fungerar säkerligen inte idag. Men jag har inte läst någon diskussion på någon blogg en kvinna har om storleken på mäns rumpor eller deras penis. Och om skillnaderna mellan olika nationers män. Eller om när män är som attraktivast och när de vissnat totalt.

    Men det kanske förekommer.

Kommentera

