Leif Silberskys femton minuter och Försäkringskassans regler

Nu har han fått femton minuter i rampljuset många gånger under sin karriär (SvD) Men jag anser det passar bra, för är det inte Leif Silbersky det handlar om när han läser ur Stig Dagermans Att döda ett barn och läser upp detta när mamman till Engla sitter med i rättsalen.

Englas mamma reser sig i salen när Silbersky avslutar med att, precis som vid förra pläderingen, citera Stig Dagerman:

”Ty så obarmhärtigt är livet mot den som dödar ett barn, att allt därefter är försent”.

I Expressen står att Englas mamma sa att hon hatar när han gör det.

– Jag blir galen om du gör det!
– Du sitter här och tycker synd om den här.

Se även Aftonbladet

Leif Silbersky försvarar sig med följande:Leif Silbersky säger att han ville läsa Stig Dagerman för att han ”skriver så fint” och säger om novellens koppling till Anders Eklund:
– Bördan att döda ett barn får Anders bära med sig hela livet
– Jag försöker inte ursäkta vad Anders har gjort, jag försöker förklara. Det är möjligt att jag har varit dåligt på det.

Under många år har jag stört mig på Silberskys offentligt visad medkänsla för dem han försvarar. Han talar om våldtäktsmän som pojkar mm. Det är en sak att försvara någons rättigheter och en annan att uttala sig eller plädera på ett sätt som bidrar till att man som utomstående betraktare får en känsla av något annat. En advokat kommer säkerligen mycket nära sin klient, men att nästan bagatellisera brotten som man får intrycket av att Silbersky gör upplever jag som jobbigt att ta del av.

Men jag tror det handlar om Silberskys femton minuter i rampljuset. Men nog kan man väl begära att han skall ta mer hänsyn till de anhörigas känslor än att läsa ur Stig Dagerman. Jag förstår Englas mammas och hennes utbrott, även om Silbersky beklagar att han bara gör sitt jobb. Men är det verkligen att läsa Stig Dagerman och just den meningen. Det är emellertid bra att veta att Silbersky är självkritisk och medger att han varit dålig på att försöka förklara. Hur nu detta citat av Dagerman kan förklara ett brott som detta.

Samtidigt som Eklund får en kändisadvokat får Englas mamma kämpa mot Försäkringskassan. Uppenbarligen verkar det inte självklart att hennes sjukskrivning skall godkännas. Hon fick till svar, skriver hon på sin blogg, att det inte räcker med att få sin dotter mördad. De skall utreda om hon verkligen inte kan arbeta. Trots att hennes egen läkare säger motsatsen.

Vem kämpar för de anhörigas rättigheter?

Ett sorgearbete kan ta upp till fem år, enligt dem som vet. Och individen behöver gå igenom flera stadier. Ingen säger att någon behöver vara sjukskriven så länge. Men det visar att en sorgeprocess inte går över på ett par månader. Och detta är konstaterat vid alla typer av sorg. Men om man har sorg över att någon har blivit mördad, måste allt fördubblas. Speciellt om de anhöriga måste gå igenom rättegångar mm. Och i dagens läge även få uppmärksamhet från media. Behöver man verkligen utreda huruvida någon kan arbeta eller inte under sådana förhållande. Borde inte en sjukskrivning vara så självklar, att läkarintyg från den anhöriges egen läkare skall räcka.

6 reaktioner på ”Leif Silberskys femton minuter och Försäkringskassans regler

  1. Läkarintyget är inte det som ligger till grund för sjukskrivningen utan F.K. egna förtroende läkares tolkning av det som står i intyget. Dessa läkare har oftast slutat träffa patienter sen flera år tillbaka och dom undersöker aldrig de som sjukskrivs utan patienten är bara ett namn på papper för dom

  2. Folk som tycker det är jobbigt att misstänkta brottslingar inte bara får ett försvar utan till och med ett bra sådant borde hålla sig undan från de delar av samhället de inte är mogna nog att klara av.

    (Ja, jag vet. Inget av det där är tillämpbart på Just Dig. Du är en vacker och unik snöflinga som står över dödliga åsikter.)

  3. Jo Micael, känner till det och det är det jag ifrågasätter överlag, speciellt i det här fallet. Som om läkare inte vore kapabla till att avgöra huruvida någon klarar av att arbeta eller inte. Och i fall då anhöriga har mördats så borde det vara självklart att sjukskrivningen blir godkänd.

    Per
    Ett bra och godtagbart försvar är inget jag anser vara jobbigt. Det är Silberskys försvar jag talar om, inte att misstänkta brottslingar i allmänhet får ett bra försvar. De kan ju vara oskyldiga.

  4. Silbersky skulle vara en jobbig typ oavsett om han utövade något annat yrke.
    Han är en jobbig typ helt enkelt!

    Visst vill han glänsa, jag är ganska övertygad om att han väljer sina kunder för att synas. Förut trodde jag det handlade om att göra reklam för sig och få fler kunder=pengar, men jag lutar mer och mer åt att det handlar om de där femton minuterna i rampljuset, precis som du säger.

Kommentera

