Mina dagar i Linköping I – Bokbussen

Gillar Linköping mer och mer för varje gång jag åker ner. Vädret var dessutom vackert båda dagarna, varmt i fredags och kallt igår. Idag har det regnat och blåst – hela vägen hem.

En del av min släkt kommer från de här trakterna. Kan vara ett skäl till den där växande känslan av att Linköping är lite av min stad. Jag har iofs fina minnen därifrån men det är inte hela sanningen. Har fina minnen från andra städer också, men känner inte för att åka tillbaka gång på gång. Men det kan ju också vara så att Linköping är en speciellt fin stad. Det är ju en universitetsstad. Vad är det som står lite varstans – Här blir ideér verklighet!

Men det som verkligen får mig att bli full i skratt är detta. Kanske för att där jag bor ser man någon enstaka. Här … massor. De verkar inte ha ringklockor på dem heller. Men det skulle nog bli jobbigt att höra det där plingandet hela tiden. Men, man får akta sig.

Alla bilder är klickbara…

Det här är utanför biblioteket. En av de platser där kulturfestivalen märktes mest. Den andra platsen var kyrkan. Mer om den sen. Cyklar, cyklar … ! Jag undrar bara. Hur hittar de sin.

Bokbussen ja, den invigdes kl. 13 i lördags, efter Unga berättare och Petter Spjut.

Biblioteket är verkligen fint. Stort, rymligt och ljust. Det är egentligen bara glas och ett tak …

Det här tyckte jag var kul.

Läs mer om bokbussens betydelse i Corren

Och när det var färdigt gick jag hem till hotellet för att vila mig. Jag var ordentligt trött, eftersom jag under förmiddagen var i domkyrkan och lyssnade på ett föredrag om änglar. Mer om detta i nästa inlägg.

Ville inte missa det som för mig var höjdpunkten. Författarbesök: Mons Kallentoft. Har Midvinterblot hemma, men ännu inte lyckats komma igång med läsandet. Men har sett att han skriver väldigt bra. Tänkte det skulle vara en höjdare att lyssna på denna kritikerrosade författare som nu kommit ut med Sommardöden. Och det var riktigt. Med ett signerat exemplar gick jag hem och började läsa och är på sidan 60 nu. Hans samtal om sin bok inspirerade till vidare läsning. Man måste komma in i hans sätt att skriva. Mer om detta senare.

Gick därför upp till hotellet bakom slottet som har en fin damm med fontän (inget foto) och upp mot Storgatan i utkanten av parken genom en matta av löv i olika färger och kastanjer.

Det här är från framsidan av slottet.

Kommentera

