Smart av att föda barn

Nej, jag tror inte man blir smart av att föda barn eller smartare av att få fler barn än ett (se AB). Däremot att man får användning för den smarthet man redan har. Sen är jag inte så säker på att göra flera saker på en gång är så jädra smart egentligen. Det är vägen mot utbrändhet i en del fall.

Men nu har man fått ett ytterligare vapen mot oss kvinnor i syfte att få oss alla att få barn och må dåligt om vi inga har. DET vi först och främst är till för? Eller? Nu skall jag behöva bli betraktad som dum också för att jag inte har några barn.

Nåväl, bort med cynismen och in med vetenskapen.

Man har gjort försök på råttor och apor och man tror inte att det är någon större skillnad på kvinnor. Tackar för den jämförelsen…. haha

Modigare. Snabbare. Bättre på att avläsa omgivningen. Det blir råttor, apor – och kvinnor – när de fått barn, enligt den nya studien.

Även om undersökningen har gjorts på djur är det högst troligt att samma sak gäller för människor. Däggdjur delar samma moderliga beteenden, säger Craig Kinsley, professor i neurovetenskap vid universitetet i amerikanska Richmond, till Sunday Times.

Det har väl visat sig förr att det inte utan problem går att överföra resultat utförda på råttor och andra djur på oss människor. Skinner försökte ju använda duvor i syfte att förstå människans inlärning. Moderligt beteende har även de som är barnlösa. Men de behöver inte använda sig av det på samma sätt som de som har barn. Dessutom tror jag andra förhållanden kan få fram samma typ av smarthet hos oss människor, män som kvinnor, med eller utan barn.

Tur att jag aldrig fick barn, har alltid varit både modig, snabb och bra på att avläsa omgivningen. Enligt andra som haft synpunkter på hur jag fungerar. Och kommer att tänka på björnen Ballo – Jag är både listig och stark.

Men jag resonerar på följande sätt: om jag inte behöver att ha flera bollar i luften, varför skall jag då ha det. Och varför skall jag vara så dum att jag gör mer än vad jag behöver och riskera att få nosa på väggen. Nej, jag har varvat ner – jagar inte längre …

Det är inte speciellt smart att slita ut sig som mamma. Det finns väl en pappa någonstans. Låt honom göra hälften. Men hur skall kvinnorna kunna motivera det då, när mannen kan säga – det är bara bra om du blir smart – smartare. För han behöver ju inte bli det 🙂

Däremot vill jag påstå att man blir smartare av att prata och umgås med barn. Deras rättframhet och fräscha sätt att se på världen är verkligen något som får en att börja tänka på allt dumt man blivit itutad eller andra försökt tuta i en, under livets gång och tänka på hur man egentligen borde leva. Här och nu! För det är ju den enda tiden man vet att man har.

3 thoughts on “Smart av att föda barn

  1. Utan att ta till några undersökningar kan man väl resonera i frågan. För det första måste man bestämma sig för vad man menar med ”smart”. I artikeln listade de kända mödrar med högt IQ. Nu brukar IQ ju sägas vara en egenskap som inte förändras med erfarenhet eller via inlärning, idealt, de hade förmodligen högt IQ innan de skaffade barn. Och hur menar man då, de smarta (i meningen högt IQ) kvinnorna skaffar barn? Nej så’na slutsatser kan man givetvis inte dra.

    Men om man med ”smart” menar simultanförmåga, organisatorisk förmåga, förutseende, problemlösning, diplomati, effektivitet etc, så tror jag tveklöst ”ja”. Av ingen annan anledning alls än att man helt enkelt är tvungen för att vardagen ska funka (och det menar jag gäller både mammor och pappor som delar på vardagen med barnen). Det är inte konstigare än att man får bra kondition av att springa. Man blir bra på det man tränar. Man kan säkert uppöva liknande förmåga med andra typer av liknande intensivt engagemang som det är att ha ett gäng barn.

    Man fyller tiden med det man har att göra, och man lyckas för det mesta hantera det (nu tar jag inte med extremfall som bränner ut sig åt något håll, utan vanliga människor med vanlig vardag). Har man mycket att göra är man effektivare (gör saker snabbare, men kanske varken bättre eller sämre än någon annan i genomsnitt) än om man har lite att göra. Inget märkligt alls, egentligen.

    Och man blir smart av att umgås med barn *skrattar*, ja i meningen att man får lyssna på intressanta perspektiv om saker och ting! Underbart roligt! 🙂

    /Thebe, mamma till tre effektiviserarobjekt *s*

  2. Men om man med “smart” menar (simultanförmåga), organisatorisk förmåga, förutseende, problemlösning, diplomati, effektivitet etc,

    Man kan bli lärare åt flera gäng studenter också … så uppnår man samma resultat med tiden … 🙂

  3. Ja, det tror jag alldeles absolut! *puh* Tålamod lär man sig nog också, icke att förglömma! Och det är en mycket viktig förmåga! 🙂

Kommentera

