Bygg ut t-banenätet

Vägverket mörkar om Förbifart Stockholm (se SvD) – Vägverket granskas, men svarar (Se SvD1)

Just nu har jag lite ont om tid och hinner inte skriva mer än något kort om det.

Dessutom har jag redan skrivit om vad jag tycker om Förbifart Stockholm.

– Trängseln kommer att öka vad vi än gör. Bygger man Förbifart blir det bättre än det varit annars, men att få det bättre än i dag och för all framtid är fysiskt omöjligt. Det går inte att bygga bort köer, säger Jonas Eliasson.

Det enda sättet man kan bygga bort köer är genom att bygga ut t-banenätet. (se mitt tidigare inlägg – Jag tror på tunnelbanan). För även om man inte bor mer än 20 minuter bort med bil, ifrån sin arbetsplats kan det ta mellan en till en och en halvtimme att ta sig till och lika lång tid därifrån på grund av att det inte finns några tvärförbindelser. (vänte- och gångtider är inte medräknade i de exempel jag ger i tidigare inlägg)

Update:

Efter att ha sett Uppdrag granskning är jag mer övertygad om att Förbifart Stockholm inte skall byggas, utan att en satsning på spårtrafik och trängselskatter är det enda som kan bygga bort köerna. Dvs. ett kombinationsalternativ, med pendeltåg och trängselskatter som uppfyller det mesta av de krav som riksdagen har ställt upp, men som Vägverket kastade i papperskorgen.

Programmet måste ses – det är anmärkningsvärt!

Kommentera

