Är bloggosfären ett kloakrum?

Bo Rothstein, professor i statsvetenskap, har kallat bloggosfären för en kloakbrunn (Se Göteborgsposten) och detta bygger han på personliga erfarenheter samt besök på en del bloggar.

Mina egna intryck från att under denna höst försökt ta del av vad som debatteras i ”bloggosfären” ger vid handen att bloggland till en stor del består av osorterade trivialiteter samt en försvarlig del förolämpningar, okvädningsord och rasistiska stämplingar. Låt mig ge tre personliga exempel.

För mig är det häpnadsväckande att man kan se en hel bloggosfär som ett kloakrum baserat på tre personliga exempel. Men, det är väl en sanning att Man hittar det man söker efter … När det gäller de politiska bloggarna är kloaklukten inte lika förekommande som på t.ex. andra typer av bloggar. Jag väljer inte att nämna dessa, därför det handlar om kommentarerna inte om bloggarna i sig själva.  Och om man söker upp kloakerna så är det dem man hittar. Det är ett val man gör eller kan göra om man har lust och om detta gagnar ens syfte.

Men Rothstein talar inte om att det finns enstaka kloaker, utan att hela bloggosfären är ett kloakrum:

Debatt- och insändarredaktörer har fram tills nu fungerat som en slags dörrvakter och följande etablerad pressetik förhindrat den förslumning av det offentliga samtalet som nu sker i bloggosfären. Nu är spärrarna borta och att titta in i denna sfär är som att öppna locket till en kloakbrunn.

Bo Rothstein kanske inte har tänkt på att många på våra universitet skriver bloggar. Universiteten möjliggör t.o.m. för anställda och studenter att skriva bloggar. Dessa tillhör också bloggosfären. Han är som jag ser det, ute på mycket tunn is då han menar att bloggosfären är som en kloakbrunn. Och han behöver inte söka upp kloakerna och kommentarer han får kan han ignorera, radera eller också kan han moderera. Inte uppmärksamma dem och se dem som representativa för en hel bloggosfär. Där han även drar in sina kollegor som skriver bloggar.

Till skillnad från flera av mina statsvetarkolleger har jag valt att inte skaffa mig en blogg. Skälet var att jag inte tyckte jag hade så mycket intressant att säga så att det skulle räcka till.

Det verkar även som om Rothsteins syn på det samtal som förs i bloggosfären, och som kan ses som samtal man tidigare förde och fortfarande kan föra i vardagsrummen i hemmen, är lika med DEN som han ser förslumning av det offentliga samtalet som nu sker i bloggosfären. Jag deltar inte i några förslummande samtal, vare sig privat eller i offentligheten, utan utvecklande. Liksom jag kan lämna ett s.k. förslummat samtal IRL kan jag göra det i bloggosfären. Jag accepterar helt enkelt inte att dras med i Rothsteins beskrivning av bloggosfären som bygger på subjektivt tyckande. Och bloggen har möjliggjort för mig att få uttrycka det. Det är demokrati. Kanske t.o.m. deliberativ demokrati. Idealet för demokratin är enligt Habermas samtalssituation där alla former av makt och intressekamp är frånvarande. Detta samtal skulle präglas av förståelse (Verständigung), för varandras argument. (källa Wikipedia)

Slutligen!

Bloggosfären har troll och det är dom som ger den där unkna lukten ibland.

Men, Vem är trollet?

Ibland är det svårt att veta … Trollet kan komma som en anonym liten fis, men ibland som en riktig brakskit, men ibland är det dolt bakom den bästa parfym … Men det här lär man sig med tiden. Precis som IRL.

Många skriver om det här, men vill pusha för same same but differents två inlägg om det här.

One thought on “Är bloggosfären ett kloakrum?

Kommentera

