Märklig inställning

Federley har en märklig inställning (SvD) till mail han får från dem som vill protestera eller bara tycka till om t.ex. fildelning. Han erkänner att han raderat, javisst, raderat 1800 mail, därför att han inte kan hantera det hela. Om jag skulle få lika många mail skulle jag tänka om detta inte är ett budskap – ett viktigt sådant.

Majoriteten av protestmejlen till Federley och andra ledamöter handlar i dagsläget om könsneutrala äktenskap och den aktuella lagen mot illegala fildelare.

Och varför ber han inte om hjälp av någon om han inte klarar av att lägga in dem i en speciell mapp. Men borde det inte ta lika lång tid att lägga in dem i en speciell mapp som att radera dem.

Men, det är klart. Om man anser att det är lika med SPAM, så gör man kanske som Federley.

Häromdagen raderade jag 1 800 mejl. Jag blev tvungen att nollställa. Det här är en ny kampanjmetod som har använts tidigare, men nu sker det en masse, säger centerpartisten Fredrick Federley. Han kallar den rådande mejlsituationen för ett ”helvetesproblem”.

Men Federley borde ha större respekt, än att radera dem olästa. Det är väljare som sänder in mailen. Vad de gör är att använda sig av den medborgerliga rättigheten att kontakta dem som blivit invalda till riksdagen. Men vad han gör är att kalla det för ett helvetesproblem.

7 reaktioner på ”Märklig inställning

  1. Jag måste ha missat något i ditt inlägg här ovan. Men var fanns det konkreta förslaget på hur Federley och andra riksdagsleda möter ska göra sa du?

    Att bara gnälla över att de raderar mail hjälper föga. Försök tänka dig in i situationen och fundera ut hur du tycker att de skulle hantera den istället.

    Jag har full förståelse för att man inte kan svara på så ofantligt många mail. Antagligen är dessutom merparten av dem autogenererade mail skickade via kampanjhemsidor eller liknande. Dvs samma text i otaliga mail, men med olika avsändare. Om det nu inte är spam, så är det i alla fall mycket nära just det.

  2. Tack för kommentar Mary!

    Calle

    Jag kan mycket väl förstå att man inte kan SVARA på så ofantligt många mail. Men det är inte det som jag ser som en märklig inställning, utan att han raderade mailen, istället att be om hjälp om att lägga in dem i en mapp. Och om det inte är möjligt så får IT-avdelningen i Sveriges riksdag försöka fixa separering.

    Men det är främst inställningen om att medborgares protester är lika med SPAM, precis som du ser dessa som också, som jag reagerar emot.

    Federley är vald för att representera sina väljare. Det är inte väljarna som är till för att han skall få bli riksdagsman. Det här är klassiskt. Klaga över protesterna. Istället för att börja fundera över vilken politik man är med om att bedriva.

    Sen kan jag hålla med om att Federley har blivit hårt ansatt. Men, det finns riksdagsmän som faktiskt svarade på alla mail som sändes in när FRA-frågan var uppe. Även om det var ett automatiskt svarsmeddelande eller samma mail till alla. Det visade i alla fall en viss respekt för folks protester.

  3. Hej hej!

    Det handlar alltså om ca 100 000 mejl om jag uppskattar det som rasat in från sommaren till nu. Om ni anser det vara befogat att anslå pengar så att vi har en hel stab med folk som läser alla ledamöters mejl så är det helt ok med mig.

    Ända sedan FRA har det varit en omöjlighet att hantera detta. Jag prioriterar att resa i landet, på skolor och möten men om ni ställer kravet att jag bara ska svara på mejl så måste jag göra er besvikna för det kommer jag inte att göra.

    För mig går den direkt väljarkontakt alltid före ett, ofta, massproducerat mejl. Jag vet ju vad som står i dem.

  4. Först vill jag tacka för att du går in och svarar. Det hör inte till vanligheterna att någon politiker gör det.

    Jag förväntar mig inte att riksdagsmän skall hinna med att svara på varje mail när en proteststorm uppstår och det handlar om 100 000 mail. Därför anser jag det inte alls befogat att anslå pengar till en hel stab. Det är alltså inte de uteblivna svaren jag främst reagerar över, utan den signal som du själv ger när du går ut och talar om att du raderat samt ser dessa massor av mail som ett helvetetsproblem. Men kanske jag skulle ha skrivit att jag inte förstår din inställning.

    Jag tillhör inte den grupp som skrivit mail och protesterat.. Men jag kan förstå frustrationen hos många när de upptäcker att inte ens deras egna lyssnar. Och att detta skapar sådana här ytterligheter. Att ingen lyssnar på mig från borgerligt håll räknar jag inte med. Jag är för könsneutrala äktenskap och angående fildelningen är jag ambivalent. Har inte tagit ställning. Men eftersom jag inte tillhör era väljare förväntar jag mig egentligen ingen respons. Försökte i två år få igång en dialog med två riksdagsmän (fp) angående utbildningsfrågor, men mötte endast tystnad.

    Det jag vill göra är att vända på saken och ställa följande fråga:
    Skulle du uppfatta detta på samma sätt om alla dessa mail hade varit för den politik som du är med och driver. Om medborgare använde massproduktion för att visa sin uppskattning …

    Att de använder detta sätt kan bero på enkelheten och den effekt det ger.

    Jag reagerar över att man avfärdar det som SPAM, för att de är konstruerade på ett sätt som kan föra tankarna till spammande.

    Men, visst du har helt rätt i att jag inte vet vad som står i mailen.

  5. Federley gör som riksdagsmän gjort i alla tider, sätter sig på höga hästar och anser sig för mer än andra, utan står över sina väljare och kan nonchalera den enda möjlighet väljarna har till kontakt. Att bestämma att de mail som inkommer inte är värda att läsa eller ens skumma igenom tyder på en synnerlige dålig vilja till kontakt med väljarna. Men det är lika med alla politiker, det är ingen som längre tar hänsyn till att de kan välja bort vid nästkommande val och skulle dom det så väntar ett ekonomiskt fördelaktigt jobb i någon utredning eller myndighet. Även om många i samband med FRA omröstningen skickade massfabricerad mail så var mängdn ett tecken på den upprördhet som FRA väckte och väcker. Protesterna fortsätter och jag anser att FRA lagen är det största hotet mot vår demokrati sen Per-Albin lät tyskarna transportera trupper genom Sverige.

  6. Micael

    Jag tror att det finns en hinna mellan politikerna och allmänheten som gör att de inte riktigt har kontakt med den, fast de tror att de har det.

Kommentera

