Kravallerna i Aten, Saloniki m.fl.

Det var lugnt under begravningen av en som jag kan se helt vanlig kille (se här), men kravallerna fortsätter (ekathimerini) (SvD) (SvD1) och (AB). Det gör verkligen ont i hjärtat inför hur centrala Athen måste se ut just nu.  Krigszon? Hörde på Nyheterna att värden upp till en miljard Euro har förstörts. Det måste kännas taskigt för dem som nu drabbats med att få sina butiker och bilar mm. förstörda.

Samtidigt känner jag mig chockad över att se den ilska som troligen legat och pyrt länge blossat upp och fått sådana proportioner. Men innerst inne är jag inte så förvånad ändå. Det är svårt att leva i Athen. Många tjänar dåligt och framtidsutsikterna är väl inte för alla speciellt bra. Priserna är höga (nästan som här) och lönerna är dåliga (inte dåliga som vi ser det)- en hög procent tjänar inte mer än 500 euro i månaden. Utbildningen är dålig. Många betalar för privatundervisning för att barnen skall få de grundläggande kunskaperna.

Men det finns även ett hat mot polisen. Det verkar även finnas en rädsla för den.  Fler än en gång har jag sett att när en polis är i närheten blir det tomt runtomkring. Personligen får jag en äcklig känsla i magen när jag då och då ser de stora svarta polisbussarna som har täckta fönster. Igångssättarna av kravallerna sägs vara anarkister som har sin grund i Motståndsrörelsen under juntatiden. Men frågan är om de skulle kunna verka om allt var bra och det inte fanns ett rotat missnöje överlag. För övrigt behöver man nog titta på Greklands historia för att förstå vad som händer.

Räcker en dödsskjutning hur jävlig den är, för att kravaller liknande dessa skall uppstå i ett land där medborgarna inte är missnöjda.  Tror inte det. Det är ständigt demonstrationer, strejker mm. Det vet alla som vistats i Athen. Och de går ju inte ut och demonstrerar bara för skoj skull.

Ett stort missnöje under en längre tid, som exploderade iochmed att den unga mannen blev skjuten? Än är det inte utrett vad som egentligen hände.

Jag kommer följa utvecklingen.

Författare: Monika M Ringborg

Aspirerande författare och tidigare universitetslärare.

3 reaktioner till “Kravallerna i Aten, Saloniki m.fl.”

Lämna en kommentar