Riskutbildning åt alla

33_deuse.jpgKörkortsutbildningen skall bli dyrare och säkrare (se SvD). Riskutbildningen skall utökas.

Därför väntar nu nya regler för alla blivande körkortsinnehavare. För att få köra upp krävs redan idag en godkänd risk­utbildning. Den kostar ungefär 1700 kronor, och går framför allt ut på att föraren ska få insikt om svårigheterna med att köra på halt underlag. Lektionerna är förlagda till en så kallad halk­bana. Det är inte tillräckligt, [min kursiv] anser Åsa Torstensson, som i likhet med företrädaren Ulrica Messing (s) vill utöka den obligatoriska delen av körkorts­utbildningen.

Vi är naturligtvis olika och det kanske blir säkrare om utbildningen ökas genom att:

Från och med den första april 2009 ska attityden till alkohol, narkotika, höga hastigheter, bilbälte och trötthet stå på schemat för alla körkortsaspiranter, enligt ett lagförslag som regeringen väntas klubba inom kort.

Torstensson säger också:

Ambitionen är ”att fler ska köra som kvinnor”. Själv tog infrastrukturministern körkort hemma i Strömstad när hon var 18 år.

Det finns många kvinnor ”som inte kör som kvinnor”. Allt fler kvinnor håller inte avståndet … har haft många kvinnor alldeles för nära.

Men jag frågar mig om det inte är de som redan har körkort som behöver utbildning. För om någon nosar mig i baken och vill fram eller sitter och talar i telefon eller kör för fort på halt väglag är det ofta lite äldre unga och medelålders män som gör det. De som liksom jag tog körkort för 30-35 år sen …

car3.jpgRiskutbildningen fanns inte då jag tog körkort, det var mörkerkörning som gällde. Men eftersom jag fyller sent på året och var angelägen att få körkort så fort som möjligt och det var en ovanligt snörik vinter, så har jag övningskört under vintern. Trots detta, så genomgick jag en riskutbildning (på rekommendation av en polis jag kände) för tre år sen ungefär vid den här tiden. Alla utom jag gick på körskolan och jag glömmer aldrig deras reaktion, inte heller min egen, när vi upptäckte att riskutbildningen inte gick ut på att lära sig häva en sladd och bromsa i tid om hastigheten bara är liite för hög, utan att det inte gick att göra det. Den upplevelsen är väldigt stark. Vi fick även känna hur en liten krock känns i kroppen, och om alkoholens effekt på omdömet.

Ok, det var fyra timmars riskutbildning som kompenserade för veckor av teoretisk utbildning. Frågan är därför på vilket sätt riskutbildningen skall utökas. Om den, som jag anser, innebär att man först får köra nyktert, sen med en viss mängd alkohol i sig och sen lite ytterligare för att genom att köra få se hur svårt det är att stanna, ja då finns det en idé med det hela. Men om det innebär teori är det nog ganska verkningslöst.

Jag brukar prata med mina studenter om att det är ingen som tror att man kan lära sig simma i klassrummet. Det behövs vatten och en kropp som utför simtag i vatten. De flesta skrattar, men håller med. Och jag menar att många ämnen som lärs in teoretiskt behöver verklighetsförankring. Och vad vore mer effektivt än att låta oss alla känna skillnaden … jag gör det inte. Har aldrig druckit och sen kört bil.

Min upplevelse av riskutbildningen, av att ha *kört på en människa* därför att jag körde 55 km i timmen istället för 50 km i timmen har påverkat mitt eget sätt att köra bil då det är halt och dåligt väglag. Det sätter sig på sinnet.

Så, de som verkligen också behöver att gå en riskutbildning är nog sådana som jag …Vi som tog körkort då det var jämförelsevis lätt att ta det eller för länge sen. Det om något vore bra om alla var tvungna att gå igenom. Alla som har körkort, men inte någon ny och aktuell riskutbildning. Man tänker efter på ett helt annat sätt, när man vet och har upplevat att det fan i mig inte går att stanna, vilken typ av bromsar bilen än har. Och när man väl fått sladd, ja då är det inte så mycket att göra egentligen. Så man skall inte lära sig hur man häver en sladd utan att undvika den … och det gör man med att anpassa hastigheten till väglaget och inget annat.

car2.jpgSatsa hellre på en riskutbildning för dem som redan har körkort istället… istället för att utöka den redan existerande. Det är en stark upplevelse … som man inte glömmer i första taget. Man tappar nämligen kontrollen över fordonet och det är just den känslan som är effektiv. Det är något man aldrig riktigt kan leva sig in i utan en förstahandsupplevelse.

Författare: Monika M Ringborg

Aspirerande författare och tidigare universitetslärare.

3 reaktioner till “Riskutbildning åt alla”

  1. …och se till att göra något åt alla nysvenskar som tagit körkort hos smeden i grannbyn eller köpt det tillsammans med sitt pass, sin långtradarbiljett, sitt intyg om politisk förföljelse, och en kurs i det svenska socialförsäkringssystemet.

  2. Du har en jätte bra inställning till riskutbildningen tänk om det gick att få alla att förstå det du skriver om, men dom blir tyvärr inte varse om riskerna innan det är försent och olyckan är ett faktum.

Lämna en kommentar