Otänkbart

Troligen hade den här saken med inbjudningskorten som delades ut till alla utom två elever (se SvD), eftersom de tidigare hade mobbat eleven som bjöd, kunnat handskats på ett smidigare sätt. Läraren kunde ha frågat sin elev om alla var inbjudna. Om inte, skulle de inte ha delats ut innanför skolans område.

Den här gången var det mobbare, nästa gång kan det vara den mobbade som utesluts. Men det här skall inte läraren utgå ifrån. En lärare har även ansvar för mobbaren. Hon eller han skall inte ta parti för eller emot sina elever. Det är inte lärarens roll. Lärare skall motverka mobbning. Därför är det inte okey att sanktionera mobbning mot mobbaren. Att elever mobbar andra, skall lösas på annat sätt.

Skolan har som regel att alla skall bjudas, vilket även överensstämmer med läroplanen, ingen skall uteslutas. – även om det inte uttrycks ordagrant att det handlar om inbjudningar. Men innebörden är att ingen elev skall utestängas från gemenskapen.

Läraren gjorde delvis rätt (dvs. ifråga om att alla skulle bjudas) och regeln är helt i sin ordning, men läraren underlät eventuellt att ta reda på om alla skulle bli bjudna och lät pojken dela ut inbjudningskorten i klassrummet. Uppdatering: Dessutom var det en privat fest.

Kan man inte bjuda alla, vilket jag förstår när det handlar om mobbning, kan man sända en privat inbjudan. Det ger en signal. Men det är inte läraren som skall ge signalen.

Det är i vilket fall synd att de vuxna inte kan sköta sådant utan att barn blir lidande. Pojken som bjöd fick utstå onödigt lidande på grund av att läraren tvingade barnen att lämna tillbaka korten (ett handlande, vilket jag ställer mig mycket tveksam till). Den som mobbat blev mobbad inför hela klassen. Vissa kan anse att denna elev förtjänade detta.

Men det är ingenting som en lärare kan tillåta.

Det bästa vore, om jag får vara normativ, att privata inbjudningar öht inte sker i skolan.

Författare: Monika M Ringborg

Aspirerande författare och tidigare universitetslärare.

4 reaktioner till “Otänkbart”

  1. Så som du föreslår i sista meningen har det alltid varit i mina barns dagis och skola. Där fick man helt enkelt inte dela ut några inbjudningar alls. Det går väl jättebra att skicka dem per post eller själv lägga i folks brevlådor, om man vill spara porto. Bra regel, tycker jag.

  2. Håller med dig Ullah. Privata inbjudningar bör också ske privat. Läraren är ingen uppfostrare. Inte heller någon som skall parti för eller emot någon elev. Det ingår inte i uppdraget. Det är föräldrarnas roll att uppfostra sina barn. Jag tror att det ibland råder oklarhet kring vilka roller respektive har.

  3. Grundtanken att dela ut en privat inbjudan när man träffar personen som skall bjudas måste vara helt ok. Allt annat är faktiskt ganska absurt, Hej jag har skickat dig ett brev med posten för att jag får inte ge det till dig.

    Att alla utom två i klassen blir bjudna är igen om att man skickar brev eller inte kommer att dölja. Det handlar trots allt om tänkande levande individer. Hade vi pratat om att använda skolans material för att göra inbjudningarna hade det varit en helt annan situation.

    Sedan kan jag tycka det är tråkigt att denna situation uppkommit från början. Men jag kan har förståelse för att man inte vill bjuda in någon som mobbat en skälv. Att man inte vill bjuda in någon som inte bjöd in en skälv. Personligen hade jag kanske dock valt att visa att jag har ett större hjärta och bjudit in de sista två oxå. Men jag vet inte bakgrunden. Den finns ett par situationer jag inte skulle gjort det i det vet jag.

  4. Håller med dig i stort Anders Arnholm. Jag har också förståelse som ju framgått att man inte vill bjuda någon som man upplever har mobbat en (jag skriver så för vi vet ju inte)

    Vi talar dock om åtta-åringar. Barn skall få bjuda vilka de vill och om de sköts privat sker det utanför skolans och den enskilda lärarens uppdrag. För den har ingenting med att göra vem man bjuder till en privat fest. Men om det sker inom en enskilds lärares ansvarsområde, måste denna agera.

    Och som jag skrivit tidigare, skall mobbning motverkas på annat sätt än genom öga för öga, tand för tand

Lämna en kommentar