Svaghetstecken

FRA-Åkesson avslöjar incidenter som har kunnat avvärjats med signalspaning (se SvD). Återigen, jag har ingenting emot signalspaning, men mot massavlyssning. Jag liksom de flesta andra av oss vill inte att FRA skall få tillgång till vår mail, och mobil- och fasta telefoni-samtal. Så enkelt är det.

Jag har kanske ingen anledning att betvivla sanningshalten i det han nu avslöjar. Det här har säkert hänt. Men jag vet det inte.

Det är dock ointressant, eftersom frågan gäller någonting helt annat.

Om man anser att man måste massavlyssna ett helt folk är det inte ett tecken på styrka utan på svaghet. Dessutom är det ju verkningslöst när det regleras, eftersom alla känner till att så kommer hända.

Det börjar bli fulspel när man vädjar till motståndarnas empati inför dem som har det svårt och kan få hjälp. Men jag vägrar att dras med i det spelet. Det kan gälla FRA och det kan gälla DNA-tagning på ett stort antal bilister utan skälig misstanke, för att få tag på någon brottsling. Man använder en sak som är till för något speciellt i ett annat syfte. DNA-tagningen skulle inte användas för att förhindra olyckor i trafiken, utan för att få tag på narkotikalangare den vägen. Och om de vet att sådana DNA-prov tas, tar de ju häst och vagn nästa gång. Eller tar en annan väg då de kan ha spanare ut för att kolla läget.

Brott skall bekämpas, mord skall förhindras och vårt land skall skyddas, men med rätta medel. Allt det här med FRA och avlyssningen i kabel är inget annat än ett tecken på en myndighet som inte längre har möjlighet att finna nya metoder och vägar. Då tar man till något som kan uppfattas som en handling i desperation. (se även Brist på kreativitet)

Vi massavlyssnar folket – DÅ, kanske, eventuellt någon ful fisk fastnar. DÅ kanske är det någon som är så korkad att den inte förstår att de är avlyssnade.

Nej, jag ömmar verkligen för flyktningar, och för att mord skall förhindras. Men vad min telekommunikation har med det att göra är något jag inte för mitt liv kan begripa. Man kan inte begå mord på demokrati och frihet och stänga in ett helt folk och göra dem till något annat än vad det är, för att någon ful fisk eventuellt kan fastna.

Jag kan sitta vid mitt fönster eller i en polisbil i flera veckor och övervaka alla, beskriva allt vad de gör, försöka förutsäga att den eller den kan vara en biltjuv och till slut upptäcka att en av dem som ofta gick förbi där var en biltjuv. Har den övervakningen varit effektiv. Nej, knappast. Då är det bättre med larm på bilarna. Kanske därför vi har det också.

Vad man visar är svaghet och att man på något sätt inför världen måste visa – Vi är starka. Carl Bildt har ju sagt att han kan agera kraftfullare.

Jag vet väl hur vi i känsliga situationer kan vara beroende av informationer som delges oss från andra länder – och jag skulle känna mig naken och utsatt i mitt nationella ansvarstagande om jag inte också hade tillgång till nationella sätt att inhämta viktig information.

Behöver han verkligen vår telekommunikation för att kunna göra det.

Man visar att man saknar makt och är villig att göra allt för att förskansa sig den, oavsett konsekvenserna. Ökad kontroll, övervakning mm är inget annat än tecken på en makt som börjar tappar greppet. Det är också något som terroristerna märker och kanske anser vara önskvärt.

Författare: Monika M Ringborg

Aspirerande författare och tidigare universitetslärare.

Lämna en kommentar