Makt som bloggare …

Ja, det säger sig Linda Rosing m.fl. (SvD) ha och säger sig ha fått den först då hon började blogga. De som skriver om sig själva och vad de gjort under dagen blir de viktigaste personerna och utgör bloggosfären enligt media. Man utgår från besökssiffrorna?. De blir bjudna på fester och får uppdrag av TV mm. Jo, det är ju sant förstås.

Men makt som bloggare, anses de ha som tillhör världen runt Stureplan?

Alla bloggar som fått många besökare genom att de får reklam via media är Stureplansfolk? Är det verkligen så att media anser att de är värda att få reklam.

Jag är både förvånad, men ändå inte att det är just de här som får makt. Om det nu är makt de har. Det kanske bara är skenbart.

Men vill jag ha makt som bloggare. Det är kul om mina tankar når en del och att någon kanske ändrar sitt sätt att se på någon fråga. Men Makt … Nej, det ansvaret vill jag inte ha. Det räcker så gott med det ansvar som följer med mitt yrke. Det sägs att jag har makt, javisst, jag kan både söndra och hela individer. Men den makten har man ju som individ vad man än sysslar med.

Jag väljer att försöka att stimulera dem jag möter i mitt yrke att göra sitt bästa och behandla dem med respekt. Om det är att ha makt, ja då har jag det. Men jag ser det inte så – snarare att jag som individ möter en annan individ och något händer som bidrar till att vi båda lär oss någonting utöver det vi redan kan.

Vi har på så sätt makt båda två. OM vi nu skall tala om det här som makt. Det blir konstigt att se makt som att det är en som utövar den och den andra som lyder under den. Dem jag möter, har precis lika stor makt som jag. De kan söndra och hela … Men väljer för det mesta att hela … det är väl det som kallas för civilisation.

När man bloggar, är det nog besökaren som har makten genom sin närvaro. Utan besökaren blir bara bloggen som en dagbok med lås på – ingen kommer läsa den.

Varför de blir bjudna på fester, ja, om de sen bloggar om festen, får de som anordnar den reklam.

Om jag skulle få makt som bloggare, skulle jag bli allvarligt oroad.

Läs även Marys blogg

Hon skriver följande om samma artikel:

En bloggare är inte den andra lik. Kom ihåg det nu. Min blogg har väldigt lite att göra med Linda Rosings till exempel eller Blondinbellas. Vi representerar helt olika världsbilder och har betydelse och gör skillnad på olika sätt för olika människor.

Jag vet ännu inte vad Schulmannarna gör när de inte bloggar? Eller vad de gjorde innan de började bli kända genom sina bloggar som gick ut på att vara taskiga.